Danskarna sviker nya STCC
Förra året presenterades de storslagna planerna på nya STCC, Scandinavian Touring Car Championship. När det nu drar igång är det en (1) dansk förare anmäld.
Startlistan till årets STCC innehåller 22 namn. Det är inget dåligt startfält, inte alls. Förutom regerande mästaren Richard Göransson, evighetsmaskinen Jan ”Flash” Nilsson och övriga bekanta namn tillkommer britten James Thompson i Volvo C30, hans landsman Colin Turkington, BTCC-mästare 2009, i BMW.
Mycket intressant start gör Rickard Rydell i en Chevrolet och det ska bli intressant att se vad Martin Öhlin kan göra i STCC efter några säsonger i Carrera Cup. Fredrik Ekblom i sin gasdrivna Volkswagen Scirocco fick upp farten i slutet av förra året. Har han behållit den?
Fjolårstvåan Robert Dahlgren går till WTCC i Volvo, Thed Björk hoppar av STCC och kör Camaro Cup och ska bygga upp eget team. Fjolårets komet Dick Sahlén kommer inte heller till start.
Men det stora utropstecknet är danskarna, eller rättare sagt frånvaron av dem.
När planerna smiddes fanns det 28 bilar i den danska motsvarigheten. Sedan dess har DTC gått kraftigt bakåt, ibland med under tio bilar per tävling.
Nu kommer bara en av dem till start, Jason Watt i en Seat Leon. Och han lär inte ha budget för hela säsongen.
Danskarnas stora namn Jan Magnusen väljer bort STCC och kör i stället Camaro Cup. Inte så underligt kanske med hans kontakter med Chevrolet i USA, men det visar ju lite av intresset för den skandinaviska serien.
Det är synd att danskarna uteblir. När de var med vid fyra tillfällen i fjol satte de färg på tillställningarna.
Och man kan undra vad nyttan med att åka till Jyllandsringen för STCC-premiär i slutet av april är? Blir det fler bilar på banan än åskådare på läktarna?
Arrangörerna STCC AB tror att det är de dåliga konjunkturerna som gör att danskarna lyser med sin frånvaro.
Det faktum att bara två av deltävlingarna ska köras i Danmark kan också ha spelat in.
Det är nästan uteslutande hobbyracers som har kört i den danska serien. Ingen av dem lever på sin racing, utom Jan Magnussen men de pengarna tjänar han i USA.
Ingen av danskarna förlorar alltså något på att inte köra STCC.
Ska vi gissa att STCC nästa år är ett svenskt mästerskap igen? Eller redan i år?
Startlistan STCC 2011
1 Richard Göransson - WestCoast Racing - BMW 320si
2 James Thompson - Polestar Racing - Volvo C30
5 Colin Turkington - Flash Engineering - BMW 320si
6 Jason Watt - Team Bygma - SEAT León
7 Tommy Rustad - Polestar Racing - Volvo C30
8 Roger Eriksson - SEAT Dealer Team/Brovallen - SEAT León
11 Rickard Rydell - Chevrolet Team Sweden - Chevrolet Cruze
12 Viktor Hallrup - Chevrolet Team Sweden - Chevrolet Cruze
14 Fredrik Ekblom - Biogas.se - Volkswagen Scirocco
15 Patrik Olsson - Biogas.se - Volkswagen Scirocco
16 TBA - Perfection Racing - Chevrolet Lacetti
17 Tomas Engström - Engström - Motorsport Honda Accord
20 Mattias Andersson - MA:GP/IPS Motorsport - Alfa Romeo 156
21 Johan Stureson - MA:GP/IPS Motorsport - BMW 320si
27 TBA - Danielsson Motorsport – TBA
28 TBA - Danielsson Motorsport – TBA
50 Jan "Flash" Nilsson - Flash Engineering - BMW 320si
66 Martin Öhlin - WestCoast Racing - BMW 320si
88 Robin Appelqivst - Appelqvist Racing - Alfa Romeo 156
90 TBA - SEAT Dealer Team/Brovallen - SEAT León
96 Andreas Ebbesson - Ebbesson Motorsport - BMW 320si
99 Ronnie Brandt - Mälarpower Motorsport - Volvo S60
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se