Rally Sweden, som oftast fortfarande kallas Svenska rallyt, är redo för start. Foto: Oskar Gummesson / Teknikens Värld

"Det kan bli ett rekordsnabbt VM-rally"

Estländaren och förre världsmästaren Ott Tänak pratade om mod. Hyundai-veteranen Thierry Neuville förklarade att det kommer att krävas beslutsamhet. Svenskhoppet Oliver Solberg bara log. Det kommer att gå ruskigt fort i Svenska rallyt i Umeå – kanske för fort.

Rally-VM har bytt skepnad till 2022. Bilarna har elektrifierats vilket betyder 100 extra hästkrafter men också mindre hjälp från vingar och aerodynamiska detaljer, Svenska rallyt har flyttat från Värmland till Västerbotten och Sverige har fått ett alldeles eget framtidshopp: Oliver Solberg.

Lägg sen till att Hyundai-teamet haft en stökig vinter och är ute efter revansch för misslyckandet i Monte-Carlo i januari.

Det finns alltså mycket att prata om inför årets andra VM-deltävling. 

Men jag kan reda nu berätta vad det kommer att snackas om efter den första tävlingsdagen: hastigheten.

För när rally-VM kommer till Sverige kommer det att gå snabbt. Rallyt inleds med två kilometer full fart in till en hårnål. Bilarna kommer att ligga på varvstoppet vilket betyder 200-210 km/h - mellan träd och snövallar. 

Det är blixtrande snabbt och då gäller det att dubbdäcken biter i. 

Jag har inte träffat en enda rallyförare som varit rädd för farten men i går träffade jag tre förare som i alla fall har respekt för hur snabbt det kommer att gå på flera sträckor i Umeå.

Vem vågar mest?

När jag frågade Ott Tänak, estländaren som vann VM med Toyota 2019 men som nu gör sitt andra år i Hyundai, vad som kommer att bli svårast med årets tävling i Sverige svarade han: mod.

När jag försökte få veteranen i Hyundai-teamet, Thierry Neuville, som varit med alla år i det koreanska teamet att beskriva hur svårt det är att undvika att ”fastna” med ett hjul i snövallarna komma han också tillbaka till hastigheten och nämnde: beslutsamhet.

Det handlar alltså om vem som vågar mest och det börjar direkt på de inledande två sträckorna. Enligt Oliver Solberg gäller det att vakna på rätt sida för den som tänker sig att kliva upp på pallen på söndag eftermiddag.

Solberg berättade att han brukar sova gott natten före en tävling. Han går och lägger sig tidigt och funderar en stund på de sista justeringarna han vill göra på bilen.

Efter träningen i går var han inte helt nöjd – det fanns tid att hämta.

Jag frågade också Solberg om han brukar vara snabbt ut ur startblocken.

– Känner jag mig trygg med bilen brukar jag komma i gång snabbt, annars kanske det dröjer en, två kilometer innan tempot sitter där.

Finska favoriter

Men oavsett Tänaks mod, Neuvilles beslutsamhet och Solbergs körglädje så kan det bli ett tufft rally för Hyundai. Solberg pratar om topp-fem som ett realistiskt mål och topp-tre som en dröm. Lyckas han med det är det sensationellt bra. Kanske vågar vi också hoppas på Oliver Solbergs allra första sträckseger i ett VM-rally.

Förhandsfavoriterna finns i stället hos Toyota som ser väldigt starkt ut. Kalle Rovanperä och Esapekka Lappi är starka på snö och räds inte höga farter. 

Ford lurar där bakom men föraruppställningen är optimerad för grus så i Sverige handlar det mest om att inte köra bort VM-poäng.

Rallyt inleds med en riktigt snabb specialsträcka men det finns fler. Går det för fort finns risken att förarna klagar och vi kan få se någon sträcka strykas för att den helt enkelt saknar kurvor. Om det sker är det ett misslyckande för VM-arrangören och då inte främst arrangören i Sverige. TV-tider och annat styr var, när och hur bilarna ska vara och den lokala arrangören är låst till ett väldigt strikt tidsschema. 

***

Tre stora hotell nära, invigning mitt i stan och serviceplats på gångavstånd. Umeå har verkligen alla möjligheter att bli ett riktigt rallycentrum. 

***

Olivers mamma Pernilla försökte dölja sin nervositet men blev lugnad när jag förklarade att jag sett betydligt mer spända och obekväma svenskhopp dagen före ett VM-rally i Sverige.