Dramatik i Rally Portugal
VM-rallyt i Portugal blev dramatiskt, även efter målgång. Finländaren Mikko Hirvonen gick i mål som segrare men några timmar efter målgång fråntogs Citroën-föraren sin förstaplats.
Det var efter en teknisk kontroll som det uppdagades att kopplingen i bilen inte stämde helt hundra med klassningspappren. Det handlade om millimetrar och hade förmodligen inget med segern att göra, men regler är regler. Även turbinen i turbohuset var något för stor vilket är märkligt då den, som i alla andra WRC-bilar, kommer från en och samma leverantör – Garrett.
Uteslutningen innebar att norrmannen Mads Östberg, Ford, med sin svenske co-driver Jonas Andersson flyttades upp till förstaplats. Patrik Sandell, Mini, körde fint men det höll inte ända hem. På lördagen skadade han en hjulupphängning och tvingades bryta.
Enligt superrallyregeln kunde han dock starta om på söndagen men två sträckor före mål gjorde han en rejäl avåkning och tävlingen var över. Som bäst låg Sandell fyra totalt vilket var lika med bästa någonsin i WRC.
Världsmästaren Sèbastien Loeb gjorde ett för honom ovanligt misstag, åkte av och tvingades bryta. Pontus Tidemand gjorde sin första start i JVM, FIA Academy, där samtliga kör måttligt trimmade Ford Fiesta. Det slutade med en fin tredjeplats totalt och bådar gott för framtiden.
Även Fredrik Åhlin hade god fart i JVM och höll inledningsvis ledningen. Men "en löjlig liten avåkning i 20 km/h" spolierade allt. En hjulupphängning brast och han fick bryta för dagen. Fredrik kom dock igen och körde upp sig till en sjätteplats i mål.
Resultat:
1. Mads Östberg, Ford.
2. Evgeny Novikov, Ford
3. Petter Solberg, Ford
4. Nasser Al-Attiyah, Citroën
5. Martin Prokop, Ford.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se