DTM-förarna oense om DRS-fördelarna inför Brands Hatch
DRS-systemet var en av de stora nyheterna inför årets DTM-säsong. Mattias Ekström tror dock på enklare metoder inför söndagens race.
Brands Hatch (Indy-banan) är endast 1,9 km lång och saknar längre raksträckor. DRS-systemets fördelar med sänkt luftmotstånd kommer därför inte till så stor nytta. Inför söndagen tror Ekström att rätt strategi och bra kvaltider kommer att spela en större roll.
– Du kan fortfarande använda DRS och ta igen förlorad tid, men troligtvis är det inte tillräckligt för att köra om någon, säger Ekström till Autosport, och fortsätter:
– Vi kommer troligtvis lägga lite extra tid på inställningar inför kvalet eftersom att det är viktigt för oss att starta långt fram.
Fjolårets vinnare på Brands Hatch, Mercedes-föraren Gary Paffett, håller inte med Ekström och tror att DRS kommer gynna förarna på vissa delar av banan då man kan pressa framförvarande förare till misstag.
– På Indy-banan försöker du alltid pressa föraren framför dig till misstag, avslutar Paffett.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se