Dubbelt Brawn GP i Australien
Årets Formel 1-premiär är något av det mest dramatiska och sensationella som utspelats på bra många år. Britten Jenson Button tog sig från pole position först över mållinjen med teamkamrat Rubens Barrichello som tvåa. Lewis Hamilton knep tredjeplatsen efter diverse bestraffningar hos övriga fältet.
Ni läsare som såg söndagsmorgonens Formel 1-premiär på TV:n, datorn eller på plats bjöds på ett väldigt dramatiskt, händelserikt och oförutsett lopp. Men samtidigt ett av de mest sensationella loppen med tanke på de som tog de två översta pallplaceringarna. Det började egentligen redan i går med kvalet då Brawn GP:s båda bilar knep pole position och platsen snett bakom. Inte sedan 1954, då Mercedes lyckades med konststycket, har ett nybildat team lyckats ta sig från de två främsta platserna på startgridden till de två första platserna över mållinjen.
Britten Jenson Button, körandes för Brawn GP och med endast en tidigare vinst i bagaget, lyckades hålla undan för övriga fältet från start till mål, 58 varv. Att Brawn GP:s bilar var snabba visste vi, men inte att Button skulle leda med runt fyra sekunder redan efter några få varvs körning. Bakom Button hade Sebastian Vettel, Red Bull, placerat sig efter att ha kört om Rubens Barrichello som kom iväg väldigt segt från sin andra startruta. Vettel körde bra nästan hela loppet igenom och hade dagens tredje snabbaste varv. Men tre varv från målgång hade polske BMW-föraren Robert Kubica hunnit ifatt honom. Polacken körde om Vettel i ytterspår men sistnämnda gav sig inte trots långsammare bil/sämre grepp. De både stötte mot varandra och snurrade delvis vilket resulterade i att frontvingarna i stort sett rök all världens väg. Men de fortsatte med Kubica som tvåa och Vettel som trea, dock inte många hundra meter till. Utan frontvingar försvann bilarnas aerodynamik. Först av i en kurva var Kubica och några sekunder senare var det Vettels tur att smaka på skyddsmuren. De fortsatte ändå med diverse allvarliga skador på bilarna men tvingades till sist bryta båda två. De slutade 14:e respektive 15:e plats utan målgång. Vettels kamp med Kubica resulterade dessutom i efterhand i bestraffning från FIA. Vettel får starta tio placeringar ned på startgridden i nästa tävling i Malaysia samtidigt som hans Red Bull-team får böta 50 000 dollar efter att ha uppmanat honom att köra vidare in i mål på tre hjul.
Eftersom Kubica och Vettel var väck ur racet kom Toyota-föraren Jarno Trulli upp från sin femteplats, som han jobbat hårt för under hela loppet efter att ha fått starta racet från näst sista plats, från depån, till tredjeplatsen. Denna höll han hela vägen in i mål, en målgång som gick under gulflagg med samlat fält. Trullis glädje över tredjeplatsen blev dock kortvarig eftersom han i efterhand fick 25 sekunders strafftillägg för att ha kört om Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes, medan säkerhetsbilen var ute. Detta betyder att Jarno Trulli placerar sig på tolfte plats men Toyota ska överklaga FIA:s beslut.
På tredjeplats hamnade i stället fjärde föraren över mållinjen – britten Lewis Hamilton, som trots stora problem med bilen under försäsong och gårdagens kval gjorde det bästa av situationen efter att ha startat från 18 startruta – en gedigen insats som många inte hade tippat på förhand. Hans teamkamrat Heikki Kovalainen gick det sämre för, tidigt fick han bryta loppet.
För mångas favoritteam Ferrari gick det inte alls bra. Båda deras förare, Kimi Räikkönen och Felipe Massa, bröt tävlingen i Australien vilket betyder noll poäng till Ferrari. En tuff start för teamet och så även för många av er läsare med tanke på att 39 procent av er tror att Kimi plockar hem titeln den här säsongen.
Hur kan man då enklast sammanfatta söndagens lopp? Helt enkelt genom att kalla det högdramatiskt med enormt många placeringsbyten och omkörningar, avvåkningar, väldigt långa depåstopp och att Brawn GP:s bilar ser väldigt snabba ut precis som de aningen otippade Toyota-bilarna.
Men än kan inte alla andas ut över sina insamlade poäng! Jenson Button och Rubens Barrichello, Brawn GP, Timo Glock, Toyota, samt Nico Rosberg, Williams, kan alla bli av med poängen efter Malaysias GP beroende på om FIA ogiltigförklarar dessa stalls utformning av bilarnas bakre diffusor.
Oberoende av detta måste man fråga sig om allt Richard Branson tar i blir till guld, med tanke på att hans Virgin så sent som för några dagar sedan blev huvudsponsor till Brawn GP.
Nästa vecka är det alltså dags för nästa lopp – i Malaysia. Som vi längtar redan!
Nedanstående tabeller inaktualiserades 2 april 2009.
Klicka här för aktuella tabeller!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se