Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Edward Sandström tvåa i FIA GT Series

En ordentlig startkrasch och ett allmänt rörigt race, det gjorde Edward Sandströms och Frank Stipplers jakt på mästerskapstiteln svår under finalen i FIA GT Series på den nya stadsbanan i Baku, Azerbajdzjan.

Sandström/Stippler låg bara fem poäng bakom teamkollegorna Laurens Vanthoor och Stephane Ortelli i mästerskapet inför den sista deltävlingen. Ett hyfsat utgångsläge, särskilt då teammästerskapet kunde säkras till deras belgiska team W Racing Team och Audi redan i söndagens första race, som fick flyttas fram några timmar på grund av is (!) på banan.

Chanserna till seger minskade dock redan på lördagens fria träning då Sandström var inblandad i en incident med en Callaway Corvette och dömdes som vållande av tävlingsledningen, vilket ledde till fem platsers nedflyttning på startgridden för Sandström/Stippler.

Duon kämpade sig upp från 17:e startruta till åttonde plats i söndagsförmiddagens kvalrace, och startade från sjunde ruta (eftersom Loeb Racing fick en bestraffning) i söndagens andra race som ger betydligt mer poäng.

Mästerskapsledarna Ortelli och Vanthoor startade i första startled och kunde dra ifrån, och klarade sig därmed undan startkraschen och efterföljande incidenter i de första trånga kurvorna, där bland annat teamkollegorna Mayr-Melnhof och Rast blev torpederade. Frank Stippler körde första stinten i Audi R8 LMS ultra nummer 13 och hamnade mitt i tumultet, men klarade sig utan större skador på bilen.

Då en banmarkering skadades vid en senare kollision blev det en lång period bakom safety car, och total oreda om huruvida depåfönstret var öppet för förarbyte eller inte. När Stippler gick i depå för förarbyte till Sandström exploderade dessutom luftslangen till mutterpistolen och depåstoppet tog alldeles för lång tid.

– Det är surt att förlora mästerskapet på en sådan grej, vi hade riktigt bra fart i vår Audi R8 LMS ultra, och hade jag kommit ut i samma lucka som Vanthoor så hade vi i alla fall fått köra om det, sa en besviken Edward Sandström direkt efter målgång.

– Jag ska naturligtvis vara nöjd med en andraplats i ett så konkurrenskraftigt mästerskap som FIA GT, men just nu känns det bara tråkigt, sa Sandström som slutade på elfte plats i söndagens huvudrace.

Audi och W Racing Team tog hem teammästerskapet, och samtliga topplaceringar togs av WRT:s förare i Audi R8 LMS ultra. Ortelli/Vanthoor blev mästare.

– Det har varit en bra säsong, och naturligtvis är jag glad för både teamet och Ortelli och Vanthoors skull, men jag tänker vara besviken ett tag först. Sen kommer jag igen med nya mål, avslutar Sandström.

Loeb/Parante flyddades fram till andraplatsen totalt sedan tidigare tvåan Bell/Estre och trean Bukh/Day bestraffades med tio sekunders tidstillägg efter påkörningar i slutet av loppet.

Andreas Simonsen i Mercedes tillhörde dem som kraschade i starten och tvingades bryta.

Pos  Förare                  Team/Bil                           Tid
1.  Ortelli/Vanthoor        WRT Audi                  1h00m39.010s
2.  Bell/Estre              Hexis McLaren                  +1.313s
3.  Buhk/Day                Gravity Charouz Mercedes       +5.312s
4.  Loeb/Parente            Loeb McLaren                   +5.755s
5.  Baumann/Proczyk         Grasser Lamborghini           +31.029s
6.  Sladecka/Rosina         Grasser Lamborghini           +39.168s
7.  Campanico/Ammermuller   Novadriver Audi               +39.464s
8.  Sims/Dusseldorp         Boutsen McLaren               +39.884s
9.  Soucek/Turvey           MRS McLaren                   +41.553s
10.  Hassid/Beltoise         TDS BMW                       +46.205s
11.  Stippler/Sandstrom      WRT Audi                    +1m03.310s
12.  Winkelhock/Ide          Phoenix Audi                +1m10.829s
13.  Sdanewitsch/Leo         AF Ferrari                  +1m23.156s
14.  Cunha/Stumpf            Rodrive Lamborghini            +2 varv
15.  Mayr-Melnhof/Rast       WRT Audi                       +2 varv
16.  Thomas/Melnikov         MRS McLaren                    +2 varv

Bröt tävlingen
Zonta/Jimenez                Brasil BMW                     15 varv
Tandy/Holzer                 Trackspeed Porsche             14 varv
Vervisch/Vandoorne           Boutsen McLaren                11 varv
Charouz/Janis                Gravity Charouz Mercedes        7 varv
Zuber/Parisy                 Loeb McLaren                    3 varv
Webb/Hetherington            Fortec Mercedes                 2 varv
Khodair/Bueno                Brasil BMW                       1 lap
Catsburg/Martin              Marc VDS BMW                    0 varv
Afanasiev/Simonsen           Gravity Charouz Mercedes        0 varv
Demoustier/Albuquerque       WRT Audi                        0 varv