Edward Sandström tvåa i FIA GT Series
En ordentlig startkrasch och ett allmänt rörigt race, det gjorde Edward Sandströms och Frank Stipplers jakt på mästerskapstiteln svår under finalen i FIA GT Series på den nya stadsbanan i Baku, Azerbajdzjan.
Sandström/Stippler låg bara fem poäng bakom teamkollegorna Laurens Vanthoor och Stephane Ortelli i mästerskapet inför den sista deltävlingen. Ett hyfsat utgångsläge, särskilt då teammästerskapet kunde säkras till deras belgiska team W Racing Team och Audi redan i söndagens första race, som fick flyttas fram några timmar på grund av is (!) på banan.
Chanserna till seger minskade dock redan på lördagens fria träning då Sandström var inblandad i en incident med en Callaway Corvette och dömdes som vållande av tävlingsledningen, vilket ledde till fem platsers nedflyttning på startgridden för Sandström/Stippler.
Duon kämpade sig upp från 17:e startruta till åttonde plats i söndagsförmiddagens kvalrace, och startade från sjunde ruta (eftersom Loeb Racing fick en bestraffning) i söndagens andra race som ger betydligt mer poäng.
Mästerskapsledarna Ortelli och Vanthoor startade i första startled och kunde dra ifrån, och klarade sig därmed undan startkraschen och efterföljande incidenter i de första trånga kurvorna, där bland annat teamkollegorna Mayr-Melnhof och Rast blev torpederade. Frank Stippler körde första stinten i Audi R8 LMS ultra nummer 13 och hamnade mitt i tumultet, men klarade sig utan större skador på bilen.
Då en banmarkering skadades vid en senare kollision blev det en lång period bakom safety car, och total oreda om huruvida depåfönstret var öppet för förarbyte eller inte. När Stippler gick i depå för förarbyte till Sandström exploderade dessutom luftslangen till mutterpistolen och depåstoppet tog alldeles för lång tid.
– Det är surt att förlora mästerskapet på en sådan grej, vi hade riktigt bra fart i vår Audi R8 LMS ultra, och hade jag kommit ut i samma lucka som Vanthoor så hade vi i alla fall fått köra om det, sa en besviken Edward Sandström direkt efter målgång.
– Jag ska naturligtvis vara nöjd med en andraplats i ett så konkurrenskraftigt mästerskap som FIA GT, men just nu känns det bara tråkigt, sa Sandström som slutade på elfte plats i söndagens huvudrace.
Audi och W Racing Team tog hem teammästerskapet, och samtliga topplaceringar togs av WRT:s förare i Audi R8 LMS ultra. Ortelli/Vanthoor blev mästare.
– Det har varit en bra säsong, och naturligtvis är jag glad för både teamet och Ortelli och Vanthoors skull, men jag tänker vara besviken ett tag först. Sen kommer jag igen med nya mål, avslutar Sandström.
Loeb/Parante flyddades fram till andraplatsen totalt sedan tidigare tvåan Bell/Estre och trean Bukh/Day bestraffades med tio sekunders tidstillägg efter påkörningar i slutet av loppet.
Andreas Simonsen i Mercedes tillhörde dem som kraschade i starten och tvingades bryta.
Pos Förare Team/Bil Tid
1. Ortelli/Vanthoor WRT Audi 1h00m39.010s
2. Bell/Estre Hexis McLaren +1.313s
3. Buhk/Day Gravity Charouz Mercedes +5.312s
4. Loeb/Parente Loeb McLaren +5.755s
5. Baumann/Proczyk Grasser Lamborghini +31.029s
6. Sladecka/Rosina Grasser Lamborghini +39.168s
7. Campanico/Ammermuller Novadriver Audi +39.464s
8. Sims/Dusseldorp Boutsen McLaren +39.884s
9. Soucek/Turvey MRS McLaren +41.553s
10. Hassid/Beltoise TDS BMW +46.205s
11. Stippler/Sandstrom WRT Audi +1m03.310s
12. Winkelhock/Ide Phoenix Audi +1m10.829s
13. Sdanewitsch/Leo AF Ferrari +1m23.156s
14. Cunha/Stumpf Rodrive Lamborghini +2 varv
15. Mayr-Melnhof/Rast WRT Audi +2 varv
16. Thomas/Melnikov MRS McLaren +2 varv
Bröt tävlingen
Zonta/Jimenez Brasil BMW 15 varv
Tandy/Holzer Trackspeed Porsche 14 varv
Vervisch/Vandoorne Boutsen McLaren 11 varv
Charouz/Janis Gravity Charouz Mercedes 7 varv
Zuber/Parisy Loeb McLaren 3 varv
Webb/Hetherington Fortec Mercedes 2 varv
Khodair/Bueno Brasil BMW 1 lap
Catsburg/Martin Marc VDS BMW 0 varv
Afanasiev/Simonsen Gravity Charouz Mercedes 0 varv
Demoustier/Albuquerque WRT Audi 0 varv
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se