Edward Sandström vann i GT3!
Vår testförare Edward Sandström har i år, tillsammans med Patrik Söderlund, kört hela den europeiska GT3-serien i en BMW Z4. I sista racet blev det seger. Vi låter Edward berätta själv.
Vi såg detta år som ett testår, och de första tävlingarna har vi sakta betat av spårval, mentalitet och körteknik på varje bana och utvecklingen har hela tiden gått framåt. När vi efter två helger fick ny motor i Z4:an var målet att bli topp fem i ett race. Det infriade vi på Paul Ricard. Nu siktade vi på prislapp.
Nu i helgen skulle det ske på Zolder var tanken. Vi filade på setup och att lära oss banan inför kvalet. Patrick startade med sin kvalsession och gjorde sin bästa insatts hittills. Dock trodde jag att jakten var över när han plötsligt på invarvet, efter att han precis haft fjärde tid, krockar med Team Rosbergs Audi R8 LMS och far rakt in i skyddsräcket. Bilen blev rejält intryckt och Patrick ganska omtöcknad. Rambenet pekade inte dit det skulle och teamet var fundersamma om det var möjligt att fixa. Då som alltid går teamets ägare Torsten Schubert i helspinn. För honom är ingenting omöjligt och han sätter faktiskt prägeln på hela teamet. Efter många år på Nürburgring är de vana att hantera defekta bilar. Klockan 04,20 kommer ett SMS att bilen är ”ready to race”. Konstiga är också att de alltid fixar det utan att bilen har minsta tillstymmelse till prestanda förlust. Ratten rak och alla bultar dragna till 100%. Helt plötsligt levde hoppet om pallplatsen igen. Vi startade på sjätte ruta efter Patricks kval.
Jag skulle få starta sist i race två eftersom jag inte kunde komma ut på banan efter kraschen. Patrick var aningens nervös. Inte så konstigt när man suttit i ett räcke dagen innan och det för första gången i sitt liv. Han gjorde en ingen perfekt start men körde smart och tog inga onödiga risker.
Vi brukar som vanligt vara starkast i slutet av racen och så även denna gång. Han jagade på och jag var ganska hungrig att få komma ut på banan. Bilen hade ju varit så perfekt på kvalet och det grämde mig lite att jag inte fick prova den då. Ett perfekt bytte gjorde att vi landade på sjätte plats efter depåstoppet.
Jag gav allt jag hade och tog först mästerskapsvinnarnas Corvette för att sedan jaga ikapp Kenneth Heyer i en Audi R8 LMS, som sedan snurrade, efter det var det den Belgiska Ford GT40 som stod på tur. Den tog jag i ett nafs. Det hade slutat så om inte om fanns. Till de två ledande Porscharna hade det varit för långt. Men då lyckades de med konststycket att köra ihop och ta vägen förbi sandfållan.
Jag var ikapp när de kom upp på banan. Porsches fabriksförare Marco Holzer kunde jag köra förbi, men det var lite krångligt eftersom Muhlner Porschen som låg före vattnade banan på grund en trasig kylare. Tur att man fått testa en Olsbergs Subaru på is, så att man vet hur man häver en sladd eller två. Ganska snart kunde jag passera Holzer som hade en lite skev bakvagn.
Nu var jakten inställd på Muhlner Porschen. Det hade gått, men det behövdes inte. Den gick tre varv utan vatten och jag fick sitta på första parkett när motorn sade upp sig. Bara att passera och ta Z4:an till målflagg.
Gissa om teamet tycket vi levererade ett bra tack till deras nattjobb. Så skönt. Nu har jag vunnit i alla klasser jag kört utom Formel Renault V6, det känns skönt. Race två var helt sanslöst kul. Fick starta sist och kämpa mig upp genom fältet från 24 ruta och jag njöt av alla omkörningar och dueller på banan. Lämnade över bilen på 10 plats och i stoppet tog vi ytterligare bilar och låg plötsligt på plats 9. Däcken från Dunlop är bra i slutet av racen, så Patrick kunde sedan avancera till en slutlig 6 plats. Summasummarum blev vi 6:a totalt i mästerskapet. Kan bli en femteplats eftersom de var några som fick problem i efterkontrollen, men det får framtiden utvisa. Vi är nöjda. Nu ska vi analysera vad som kan bli bättre till nästa år och verkligen göra vårt maximala för att vinna mästerskapet. BMW Motorsport har fått samma uppgift. Men innan dess ska vi till Dubai i januari och köra 24-timmarstävlingen där och inte med vilken föraruppställning som helst.
Team Need for Speed kommer växa nästa år, satsningen ökar. Året i sin helhet. 4:e plats på Nurburgring 24-timmars, en seger i FIA GT3, 6:e plats totalt, trea i team-mästerskapet, två snabbaste varv i FIA GT3, en seger och två pallplatser i Carrera Cup, kvalat och raceat ut fabriksföraren Jörg Muller och samtidigt tagit en femteplats i ADAC GT Masters. Inte perfekt, men ganska bra. 13 race helger har det blivit.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se