Sven Quandt som utvecklat Audibilen gratulerar Mattias Ekström till målgång och en niondeplats totalt. Därmed är Ekström bäste Audi-förare i rallyt. Foto: DPPI /Frederic Le Floc H / LiveMedia / Shutterstock

Ekström i mål i Dakar – bäste Audi-förare

Efter en sträckseger och ytterligare två pallplatser körde Mattias Ekström in som nionde bil i sin debut i snabbaste bilklassen i Dakarrallyt. 

Audi gjorde succé med sin nya elbil men lyckades inte hota slutsegraren Nasser Al-Attiyah som vann för fjärde gången.

Ekströms Team EKS vann också dubbelt i prototypklassen.

Problemen med stötdämparna stoppade med största säkerhet Audi-teamet från att hota Nasser Al-Attiyah. Stephane Peterhansel, Carlos Sainz och Mattias Ekström – alla tre hade problem med stötdämpare som gick sönder under första halvan av Dakarrallyt. Det tillsammans med några navigeringsmisstag gjorde att segerchanserna försvann tidigt.

– Jag har aldrig sett ett liknande problem och vi hade inte kunnat hitta det här under tester, sa utvecklingschefen Sven Quandt när kommenterade problemen under vilodagen i Riyadh.

Möjligen hade Audi upptäckt problemen om de hunnit tävla i något rally före Dakar-äventyret i Saudiarabien.

– Det är förstås inte optimalt att Dakar är den första tävlingen för en helt ny bil, men vi hade inget val, sa Audi Motorsports Stefan Deyer.

Seel vann Women Trophy

När stötdämparna var fixade radade Audi upp pallplatser. Totalt blev det 14 placeringar bland de tre första och fyra sträcksegrar. Mattias Ekström och kartläsaren Emil Bergkvist vann en delsträcka och var tvåa respektive trea på två andra. Det tillsammans med flera topp-fem-placeringar gjorde att Ekström kom på nionde plats totalt.

Till svensksuccén kan vi också räkna Ekströms Team EKS som vann dubbelt i prototypklassen. Francisco Lopez Contardo vann före Sebastian Eriksson. I samma klass var Annie Seel 15:e som kartläsare åt Annett Fischer. Det räckte till seger i Womens Trophy. Eje och Alexander Elgh tog sig i mål i klassen för lite äldre bilar och därmed klarade samtliga sex svenskar som stod på startlinjen att ta sig i mål.

Sam Sunderland på en GasGas vann hojklassen före Pablo Quintanilla på en Honda. I lastbilsklassen blev det tredubbelt ryskt med Dmitry Sotnikov, Rusland Akhmadeev och Ilgiz Akhmetzianov i topp. Alla tre toppteamen körde lastbilar från Kamaz.