Elektrisk rallycross får vänta
Detta, enligt en pressrelease från FIA, för att ge biltillverkarna tid att tänka över situationen och utvärdera om de ska hoppa på el-tåget. Den 29 mars 2019 ska biltillverkarna ha bestämt sig. Och ska man vara klara 2021 är det i det tidsspannet man måste börja. Av de biltillverkare som kör rallycross i dag är det bara Audi som sagt nej till elbilar, även om detta inte är officiellt.
Jag har i princip inget emot att rallycross körs med eldrivna bilar. Med tanke på vridmomentet kommer det säkert att gå snabbare än i dag.
Men jag kommer att sakna ljudet, framförallt från starterna och när bensinen antänds för tidigt och det blir högljudda smällar.
Det har pratats om att tillföra artificiellt ljud i alla fall under tävlingarna. Eldrivna bilar skulle lösa mycket av de bullerproblem och begränsningar banorna har i dag.
Samtliga chassin levereras av Oreca och alla ska köra med identiska batterier från Williams Advanced Engineering.
Alla bilar ska drivas av två 250 kW-motorer och dessa får deltagande team utveckla själva. De får även själva välja och tillverka vilken bilmodell deras kaross ska likna förutsatt att den kommer från B-eller C-segmentet. Samtliga deltagande biltillverkare måste ställa upp med fyra bilar.
Det blir inte billigare än i dag men samtidigt är eldrift nutid och framtid, fossildrift forntid och biltillverkarnas styrelser har lättare att öppna plånboken för något som drivs med el.
FIA är rätt vaga i sin pressrelease om vad som ska hända med dagens rallycrossbilar. De skriver att ICE-bilarna (Internal Combustion Engine, det vill säga bilar med förbränningsmotorer) fortfarande kommer att vara en viktig del under rallycrosshelgerna.
Jag har frågat FIA och de säger att ICE-bilarna kommer att vara en del av rallycross-VM, men utan VM-status.
Då är frågan, vilka kör? Vilka har råd utan fabriksstöd? Kommer bilfabrikanterna att sälja sina ICE-bilar till privatförare?
Men den allra största knutpunkten är vad publiken, både på plats och bakom tv-rutan, kommer att tycka.
Utan dem, ingen rallycross alls.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se