Fernando Alonso ångrar ingenting
– Jag ångrar ingenting, hävdar Fernando Alonso när hans tumultartade fjolår hos McLaren kommer på tal. Inte helt oväntat handlar många frågor just om Alonsos ettåriga McLarenaffär när R28, Renaults F1-bil för säsongen 2008, presenterades. Teknikens Värld var på plats i Paris.
Fernando Alonso är tillbaka. Tillbaka hos det stall som gav honom världsmästartiteln 2005 0ch 2006. Han ser lättad ut efter ett år kantat av spionaffärer, poängavdrag och luddiga stallorder. Nu är emellertid Renaults position en annan än när han lämnade dem.
– Ambitionen är att äta upp försprånget till Ferrari och McLaren, menar Alonso och motiverar sitt val att åter ta en sits hos Renault med att stallet är det enda som idag har kapacitet att verkligen göra så.
Nya bilen R28 är bättre på alla punkter än föregångaren R27 säger Alonso och förändringarna märks egentligen inte i bilens uppförande utan främst på varvtiderna. Betydelsen av det nya reglementet som förbjuder hjälpmedel som antispinn och elektronisk motorbroms tonar han ner.
– Vi anpassar oss till de nya bilarna bara efter några varv. Ett par lopp och vi har alla glömt hur det var att köra med systemen.
Renault har under åren utan tvekan tjänat massor på att ha ett bra antispinnsystem, framförallt i startögonblicket. Alonso fortsätter:
– Förut tappade man en eller två placeringar vid en dålig start, nu kan det bli uppåt fem eller sex om hjulen spinner för mycket.
Gång på gång dyker frågor upp om 2007, året hos McLaren, främst ställda av brittiska journalister. Alonso prisar Renaults lojaitet, men hur var hans egen gentemot sin engelska arbetsgivare? Vad tycker han om Lewis Hamilton, stallkamraten som blev den störste kunkurrenten? Hur ser han på spionavslöjandet? Alonso skruvar på sig och svarar aningen besvärat, men hävdar att han aldrig ångrat sin tillfälliga flytt till McLaren. Han var trots allt med om att slåss om titeln fastän situationen i stallet ibland var minst sagt infekterad.
– Svåra tider är nyttiga, man lär sig mycket. Jag ser tiden hos McLaren som givande.
Vid sin sida har Fernando Alonso sin nya stallkamrat Nelson Piquet Jr, förra årets testförare hos Renault. Han rättar till sitt namn på stört och vill ha bort titeln ”Junior”.
– Jag är stor nu, menar den 22-åriga brasilianaren, son till Formel 1-världsmästaren från 1981, 1983 och 1987 med samma namn.
Renault menar att det inte finns någon första- eller andra förare i stallet. Låter charmigt men så är det givetvis inte. Alonso kör för titeln medan Piquet har fokus på att lyssna, lära och försöka ta poäng.
Stallchfen Flavio Briatore är på lysande humör och svarar på alla frågor utom de som rör hans affärer med engelska fotbollsklubben Queens Park Rangers. Om årets chanser säger han:
– Vi har 50 procents chans att nå podiet i årens alla lopp.
Han fortsätter att använda procentenheter när det kommer till återvändande Alonso och hans förmåga att känna av och utveckla bilar.
– Tekniken och föraren är ett paket. Med vissa förare når man en kapacitet på 80 procent, med andra kanske 90. Med Alonso når man alltid 100 procent.
Om nya bilen R28 säger han kort och gott:
– Vi har kört massor av mil och kan konstatera att det inte finns ett enda fel på den.
Hur det är med den saken får vi svar på den 16 mars i Melbourne. Då går starten i årets första Grand Prix.
En genomgång inför Formel 1-säsongen 2008 kommer i Teknikens Värld nummer 6, ute i affär den 6 mars.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se