1 AV 3
Mattias Ekström, till höger, tävlar med Emil Bergkvist för Audi i bilklassen men har också två egna bilar i ATV-klassen.
Foto: Audi Communications Motorsport / Audi Communications Motorsport
2 AV 3
2009 var Eje Elgh nära att förolyckas i Dakarrallyt. Nu står han på startlinjen igen.
3 AV 3
Annie Seel tävlar med Annett Fischer i Dakarrallyt.
Foto: Teknikens Värld

Flera svenskar tävlar i Dakarrallyt 2022

Mattias Ekström tävlar i Dakar både som förare och teamägare.

Annie Seel ställer upp som kartläsare och Eje Elgh gör comeback efter den tuffa kraschen 2009.

Dakarrallyt 2022 startar på nyårsdagen i Saudiarabien.

Klassiska Dakar-rallyt beskrivs ofta som ett riktigt äventyr på två eller fyra hjul. Andra kallar ökentävlingen för Dödsrallyt efter flera svåra olyckor genom åren. Så många som 76 personer har förolyckats i eller i anslutning till tävlingen sedan den första upplagan kördes 1979. Förra året omkom Pierre Chapin efter en krasch på den sjunde specialsträckan.

Trots de stora riskerna är det många som drömmer om att köra Dakar-rallyt och många kommer tillbaka år efter år.

Annie Seel har kört rallyt både på motorcykel och i bil och stått på startlinjen totalt åtta gånger. Nu är hon kartläsare till tyskan Annett Fischer i klassen för mindre prototypbilar, så kallade ATV.

– Jag vågade inte tro att jag skulle få åka Dakar igen. När Annett frågade om jag ville åka Dakar och jag klarade testerna trodde jag knappt det var sant. Jag har haft några tuffa år med skador och operationer, så att nu få ställa upp med ett fabriksteam känns helt fantastiskt. Men det bevisar bara att hårt jobb lönar sig – jag har verkligen kämpat för att komma tillbaka, säger Annie på sin egen hemsida inför tävlingen.

Ekström med eget team

Paret har tävlat flitigt tillsammans den senaste tiden och finns med bland favoriterna i klassen och till att bli bästa kvinnliga ekipage i tävlingen.

I ATV-klassen får Annie och Annett konkurrens av svenske Sebastian Eriksson. Eriksson är en av två förare i Mattias Ekströms team EKS RX. Eriksson debuterar i Dakarrallyt vilket betyder se-och-lära då det oftast är de rutinerade förarna som lyckas bäst.

Störst intresse finns runt huvudklassen där Audi storsatsar med ett nytt team och ny bil. Tillsammans med teamet X Raid, som leds av affärsmannen Sven Quandt, har Audi utvecklat en elbilen Audi RS Q e-tron. Eldrivlinan är hämtat från Formel E-satsningen och består av två elmotorer på totalt 680 hästkrafter samt ett batteripaket på 50 kWh. För att klara av de långa sträckorna finns också en bensinmotor som arbetar med att generera el till batteriet och elmotorerna. Förutom Mattias Ekström, med kartläsaren Emil Bergkvist, kommer rutinerade Carlos Sainz och Stephane Peterhansel att finnas i Auditeamet.

Tuffast konkurrens lär Audi få av Toyota som kommer till start med förarna Nasser Al-Attiyah och Giniel de Villiers.

– Ett två veckor långt race, under extremt tuffa förutsättningar ute i en avlägsen öken. Det kommer bli ett äventyr, säger Mattias Ekström som kör tävlingen för andra gången.

Eje Elgh vid ratten

En uppmärksammad start gör också far och son Elgh, Eje och Alexander, i klassen Classic. Viasat förre F1-expert tävlade i Dakar-rallyt 2009 och var då ytterst nära att förolyckas. Eje Elghs lastbil körde av vägen och föll 100 meter.

- Det var en chans på tusen att överleva, kommenterade Eje olyckan som han senare beskrev som den absolut värsta i hans långa karriär som racerförare.

- När man klarar sig oskadd som i det här fallet…jag vet inte var gränsen går att det ska vara ett mirakel. Jag har ingen aning. Det är absolut inte en del på bilen som är hel, den är helt massakrerad. Men skyddsburen var intakt och vi hängde fast i bältena. Det var en mycket mycket omtumlande upplevelse, kommenterade Eje Elgh.

Den här gången ska Eje köra en Nissan Patrol och han får med sig sonen Alexander som kartläsare. Alexander har de senaste åren varit personlig tränare åt bland andra Indycar-föraren Marcus Ericsson men hade före det en framgångsrik karriär som motocrossförare.

Dakarrallyt körs för tredje gången i Saudiarabien och totalt över 12 specialsträckor och 14 dagar. Start och mål är förlagt till Jeddah och rallyt körs mestadels runt städerna Hail och Riyadh. Tävlingen håller sig på behörigt avstånd till konfliktområdet i söder, i gränslandet till Yemen.

Dakar-rallyt år för år

1979: Det första Dakar-rallyt startar i Paris den 28 december 1978.

1980: Franske tv-stjärnan Michel Cheylan startar en trend när han ställer upp på startlinjen. Sedan dess är det en lång rad kändisar som provat äventyret i öknen. Svensken Freddy Kottulinsky vinner bilklassen i en Volkswagen.

1981: Christian Dior sponsrar en Rolls-Royce i tävlingen. Monique Delannoy blir första tjej att nå målet i Dakar.

1982: Fler kändisar på startlinjen: simmaren Christine Caron, störtloppsåkaren Bernhard Russi och Margaret Thatchers son Mark. Nicole Matriot blir första tjej på motorcykel att nå Dakar.

1983: Lite problem före start med myndigheterna i Algeriet som först inte vill släppa fram rallyt. Allt löser sig - tack vare pengar.

1984: Thierry Sabine håller kartorna inlåsta för att stoppa fabriksteamen att träna.

1985: Prince Albert och prinsessan Caroline av Monaco tävlar i rallyt. Fontenay chockar alla med en specialbyggd Mercedes som klarar 220 km/timme i sanden.

1986: Under rallyt omkommer Thierry Sabine tillsammans med fyra andra personer i en helikopterolycka.

1987: Jean Todt, Ari Vatanen och Patrick Tambay står på startlinjen.

1988: Juha Kankkunen vinner bilklassen i en Peugeot. Flera allvarliga olyckor, bland annat omkommer två journalister i en olycka.

1989: Flera förare firar tioårsjubileum. Startfältet växer stadigt. Den här gången lotsar Bruno Berglund fram Ari Vatanen till seger.

1990: Vatanen/Berglund försvarar sin seger, nu före Björn Waldegård.

1991: Vatanen och Berglund är först över mållinjen igen. Waldegårds bil brinner upp.

1992: Satellitnavigeringssystemet GPS tillåts och det blir betydligt enklare att hitta i öknen. Rallyt körs genom hela Afrika med målgång i Kapstaden. Björn Waldegård är fyra.

1993: Hubert Auriol blir först att ha kört 15 rallyn.

1994: Nya regler och tävlingen vänder nu i Dakar och kör tillbaka till Paris, mestadels utmed den afrikanska västkusten.

1995: Funktionärsstaben utökas och bland annat följer 32 bilar, tio helikoptrar och 22 flygplan tävlingen. Starten har flyttats från Paris till Granada i Spanien.

1996: Start i Granada igen, och mål i Dakar.

1997: Problem i Niger, men regeringen ingriper och försäkrar att rallyt ska kunna köras genom landet. Olle Ohlsson är som förste svensk på motorcykel anmäld men blir magsjuk sista natten. Tävlingen startar i Dakar och körs till Agadir och tillbaka.

1998: Olle Ohlsson fullföljer rallyt och blir förste svensk på två hjul i Dakar.

1999/2000: PG Lundmark blir stor hjälte i Sverige när han startar i tävlingen med små resurser. Tina Thörner leder rallyt i flera dagar. Hon är kartläsare åt Jutta Kleinschmidt och de två tjejerna slutar sensationellt trea. En polisman omkommer när en tävlingsbil kör på en polisbil. Polismannen blir det 40:e dödsoffret i rallyts historia. Flera bilar kraschar och tre personer förs till sjukhus med livshotande skador. Tävlingen startar på nyårsdagen i stället för nyårsafton och dateras Dakar 2000.

2001: Maria Sandell startar i mc-klassen tillsammans med PG Lundmark. PG vinner en etapp som förste svensk någonsin på mc. PG bryter med skadad hand.

2002: Annie Seel startar i mc-klassen tillsammans med PG Lundmark, Lukas Lundin och Maria Sandell. Håkan Roos och Calle Rosenblad kör en Toyota i bilklassen. Rosenblads och Roos teamchef dör i en bilolycka. PG tvingas bryta med motorhaveri.

2003: PG Lundmark jagar en topplacering men fick nöja sig med två sträcksegrar och sjätteplats totalt. Håkan Roos försökte igen syntes långt bak i resultatlistan redan från början.

2004: PG Lundmark är på väg mot en total femteplats när hans KTM-hoj går sönder på den 16:e sträckan. PG kämpar vidare och når målet i Dakar. Tina Thörner debuterar som kartläsare åt Colin McRae med flera topplaceringar. Paret vinner bland annat två sträcksegrar men tekniska problem gör att McRae och Thörner inte har med täten att göra totalt.

2005: Tina kör återigen med Colin McRae och paret tillhör förhandsfavoriterna. Men en våldsam krasch i 170 km/tim stoppar det svensk-brittiska paret. Colin McRae skadas och förs hem i ambulanshelikopter. Tina Thörner klarar sig utan skador men är rejält mörbultad efter äventyret. Rallyt skakas av två dödsolyckor, José Manuel Perez och Fabrizio Meoni.

2006: Australiensaren Andy Caldecott omkommer efter en krasch på sin motorcykel. En tioårig pojke omkommer efter att ha blivit påkörd av en tävlingsbil. Rallyvärldsmästaren Carlos Sainz debuterar för Volkswagen. Tävlingen körs från Lissabon i Portugal till Dakar, Senegal. Tina Thörner är kartläsare åt Giniel de Villiers och slutar tvåa efter den gamle störtloppsåkaren Luc Alphand.

2007: Elmer Symons, Sydafrika, hade tävlat både 2005 och 2006 men förolyckades i tävlingen 2007.  Tina Thörner är nu kartläsare åt Jutta Kleinschmidt och paret slutar 15:e efter problem redan på den första sträckan. Annie Seel startar i sitt första Dakar-rally. Thomas Berglund gör också debut i mc-klassen.

2008: Tävlingen ställs in sedan pirater hotat tävlingen och franska turister dödats i Mauretanien.

2009: Efter problem i västra Afrika flyttas tävlingen till Argentina och Chile. Eje Elgh upplever en av sina värsta krascher i karriären när han störtar med sin lastbil 100 meter ner i ett stup. Kompisen Paolo Barilla bryter armen i olyckan men båda klarar sig mirakulöst. Samma tur har inte mc-föraren Pascal Terry. Två servicemän omkommer i en annan krasch. Tina Thörner var på väg mot seger i rallyt när hon och föraren Nasser Al-Attiyah plockades bort från tävlingen. Paret hade missat för många kontroller under den sjätte etappen. Thomas Berglund bröt efter en krasch.

2010: Åskådaren Natalia Sonia Gallardo omkommer sedan en av tävlingsbilarna kört av vägen. Tina Thörner är återigen kartläsare, nu åt  fransmannen Guerlain Chicherit, och paret slutar femma totalt. Carlos Sainz vinner bilklassen och norrmannen Pål Anders Ullevålseter är tvåa i mc-klassen. Annie Seel vinner Ladies Trophy.

2011: Marcelo Reales omkommer efter att hans bil blivit påkörd av en tävlingsbil.

2012: Rallyt fortsätter att köras i Argentina och Chile men tar nu en sväng förbi Peru. Två personer dör i en flygkrasch sedan de tittat på tävlingen från luften. Argentinske mc-föraren Jorge Andrés Martínez Boero omkommer i en krasch. Svenska Pewano tävlar med Alfie Cox som förare men deras Volvo XC60 RR brinner upp.

2013: Två personer omkommer när en servicebil kör på en taxi. Mc-föraren Thomas Bourgin dör efter krasch med polisbil.

2014: En journalist med förare dör när deras bil slår runt. Mc-föraren Eric Palante hittas död utmed tävlingssträckan. Annie Seel finns med i bilklassen.

2015: Mc-föraren och polacken Michał Hernik hittas död efter en krasch. Annie Seel gör ett nytt försök i bilklassen. Thomas Berglund avrundar sin Dakar-karriär med att bli 23:a totalt men bäste amatör.

2016: Chile hoppar av sin delarrangör och istället drar rallyt in i Bolivia. Flera sträckor störs av regn och hetta och arrangören får skarp kritik. En 65-årig åskådare dör sedan han blivit påkörd av en tävlingsbil. En annan dör när hans bil blir påkörd av en servicebil.

2017: Tävlingen körs i Paraguay, Bolivia och Argentina. UTV-klassen debuterar.

2018: Återigen drabbas tävlingen av kraftigt regn. Flera toppförare tvingas bryta. Carlos Sainz vinner för andra gången, nu i en Peugeot.

2019: Både start och mål i Perus huvudstad Lima.

2020: Dakar-rallyt körs för första gången i Saudiarabien med start i Jeddah och målgång i Al-Qiddiya. Arrangören medgav att de tvekat att flytta rallyt dit med tanke på landets konflikt med Yemen samt dess syn på mänskliga rättigheter. Portugisiske mc-föraren Paulo Gonçalves omkommer efter en krasch. Carl Johan Bjerkert ställer upp i mc-klassen. Carlos Sainz vinner bilklassen i en Mini. Pablo Quintanilla är tvåa i mc-klassen på en Husqvarna.

2021: Tävlingen kunde genomföras trots covid-restriktioner men planerna på att köra i Egypten och Jordanien lades åt sidan. Franske mc-föraren Pierre Cherpin omkommer efter en krasch.  Mattias Ekström och Emil Bergkvist tävlar i SS/UTV-klassen. Ett motorproblem stoppade dem på en specialsträcka och de missade en sträcka.