Craig Breen var bäst av heltidsförarna i Monte Carlo.

Ford-stjärnan nöjd med att vara tvåa – så här långt

Irländaren Craig Breen, 32, var snabbast av alla heltidsförare i Monte Carlo. Men Kalle Rovanperä tog flest VM-poäng. Det sörjer inte Breen över. – Kalle kommer att starta först vilket jag tror blir en nackdel för honom. Största hoten finns bakom oss, säger Breen inför Svenska rallyt.

Craig Breen var tvåa i Svenska rallyt så sent som 2018 och värvades inför årets säsong till Ford och M-Sport som försteförare. Breen tävlade för Citroën säsongerna 2016, 2017 och 2018 och för Hyundai 2019-2021.

Det är Breen som ska ta upp kampen med framför allt Elfyn Evans och Kalle Rovanperä i Toyota och Ott Tänak i Hyundai om VM-titeln.

Årets säsong började också bra. Breen skuggade fransmännen Loeb och Ogier i Monte Carlo och var trea över mållinjen. Men tack vare att Rovanperä var snabbast på Power Stage åkte finländaren från Monte-Carlo med flest VM-poäng. 

Nu kan det visa sig vara en taktisk fördel för Breen som kommer att starta efter Rovanperä när Svenska rallyt inleds på fredag. Väderprognosen säger snö på fredag vilket ytterligare talar för att det är förarna som startar sent som har en fördel.

– Jag tror att det kommer att bli svårt för Kalle att ligga först, säger Breen som precis avslutat några intensiva träningsdagar i jämtländska Kall.

– Allt känns bra inför tävlingen och bilen är bra.

Är det något speciellt i din körning du behöver ändra på med tanke på den nya drivlinan och att ni nu ska köra på snö is?

– Drivlinan är väldigt annorlunda och vi saknar till exempel aktiv differential. Så det är mycket som är nytt med bilen och körningen men inget speciellt för att det är snö och is. 

Gillar du Svenska rallyt?

– Ja, men allt kommer att bli nytt nu när vi kommer till Umeå. Ingen har kört på de här vägarna förut, ingen kan sträckorna och det blir helt nytt jämfört med Torsby. Nu kommer vi också att ha rejäla snövallar, det är nytt jämfört med de senaste fem tävlingarna i Sverige.. Det blir intressant att se hur det är.

Ni vann i Monte-Carlo och bilen verkade väldigt bra. Är den färdigutvecklad nu?

– Färdig och färdig, det blir den kanske aldrig och det är hela tiden små saker som ska göras. Men teamet visade i Monte-Carlo att de byggt en väldigt fin bil och den känns också bra på snö.

Hur är det att börja säsongen med två så väldigt speciella tävlingar, inget ni kör sen liknar vare sig Monte-Carlo eller Sverige?

– Ja, det stämmer att det är två unika tävlingar så visst är det speciellt att börja med de två. Jag hade inte kört Monte sedan 2018 så det var speciellt och svårt. Det är först när vi kommer till Kroatien, Portugal och Sardinien som vi verkligen vet hur bra teamen och bilarna ligger till.

VM-serien körs över 13 tävlingar i år, skulle du vilja köra fler? Formel 1 har ju passerat 20 tävlingar per år.

– Visst skulle jag vilja köra mer. Jag tycker att vi ska köra fler tävlingar på asfalt, det saknar jag.

Du började din karriär med gokart, varför bytte du till rally?

– Jag körde gokart från att jag var nio och men bytte sedan när jag var 17-18 år. Min pappa var nationell mästare i rally både på grus och på asfalt. 

Har du testat racing?

– Nej, och det är inget jag saknar. Jag saknar gokart ibland och försöker köra så mycket jag kan. Men i racing kan hela tiden någon annan påverka hur det går för dig, i rally är det bara jag och kartläsaren, vi är ensamma på vägen. 

– Från Storbritannien har vi historiskt sett haft förare som Richard Burns (England) och Colin McRae (Skottland) samt nu Elfyn Evans (Wales). Är ni konkurrenter eller känner ni någon samhörighet?

– Jag är inte britt, jag kommer från Republiken Irland.

Inför Svenska rallyt räds Craig Breen allra mest Ott Tänak och Elfyns Evans, i alla fall i början på rallyt då Rovanperä kan bromsas av eventuellt nysnö och att finländaren inte har några spår att gå efter. Startordningen avgörs av placeringen i VM-tabellen men varken ettan Loeb eller tvåan Ogier finns med i Sverige.

MISSA INTE: Hela tidsschemat för Svenska rallyt