Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
110214-svenska rallyt 11110214-svenska rallyt 11110214-svenska rallyt 11
110214-svenska rallyt 11 Foto: Mikko Hirvonen

Ford-trippel i Svenska Rallyt

Mikko Hirvonen inledde rallyåret 2011 genom att vinna det Svenska Rallyt. Tävlingens stora utropstecken var dock unge norrmannen Mads Östberg som ledde ett tag och tog andraplatsen i mål.

Det var Ford som dominerade tävlingen. Fabriksföraren Mikkko Hirvonen segrade, Mads Östberg tvåa och Jari-Matti Latvala trea. Östberg ledde tävlingen men fick då köra som första bil och tappade ledningen till Hirvonen.

Latvala låg tvåa på lördagen men stannade och släppte förbi såväl Östberg som Petter Solberg. Tanken var att Latvala skulle få bättre underlag på söndagen med att gå ut som fyra, men taktiken sprack.

Petter Solberg blev femma men tappade nästan en minut på sista sträckan. Anledningen till det var att han inte körde sträckan själv!

Norrmannen blev nämligen av med körkortet på fredagen klockan 13.20 då han körde i 112 km/h på en 80-väg i Råda. Enligt lagen fick han köra 48 timmar innan han blir av med körkortet och tidsfristen gick alltså ut innan sista sträckan.

Så det blev co-drivern Chris Pattersson som fick köra i stället och då gick det inte så snabbt.

Regerande världsmästaren Sebastien Loeb blev inte bättre än sexa och hade ett tungt rally där han fick köra först och ploga bort snö hela första dagen.

P-G Andersson, som ledde efter första sträckan, blev sjua i mål. Han lade sig på sidan på SS2 och fick punktering på SS4. Sedermera tappade han mer tid med servostyrningskrångel men hann också med att vinna några sträckor.

Patrik Sandell vann S2000-klassen som inte körde om VM-poäng. Patrik slutade elva totalt efter att en tid varit uppe och rotat i topp 5.

Sandell hade en spännande upplevelse på SS13 där han snurrade och var tvungen att åka mot färdriktningen en bit för att kunna vända. Då mötte han Sebastien Loeb!

Men svensken kunde hålla undan så det blev ingen frontalkrock.

STCC-mästaren Richard Göransson gjorde VM-debut med den äran och slutade tvåa i Grupp N-klassen.

Några fler VM-tävlingar för 2011 är inte inplanerade men Richard Göransson ska köra en SM-deltävling i Åre/Kall den 11-12 mars.

Svenska Rallyt 2011

1) Mikko Hirvonen, Finland, Ford, 3.23.56,6 tim

2) Mads Östberg, Norge, Ford, +6,5 sek

3) Jari-Matti Latvala, Finland, Ford, +34,0

4) Sebastien Ogier, Frankrike, Citroen, +47,7

5) Petter Solberg, Norge, Citroen, +1.31,2 min

6) Sebastien Loeb, Frankrike, Citroen, +2.30,3

7) Per-Gunnar Andersson, Sverige, Ford, +6.22,0

8) Kimi Räikkönen, Finland, Citroen, +7.02,3

9) Matthew Wilson, Storbritannien, Ford, +10.11,5

10) Khalid Al Qassimi, Förenade arabemiraten, Ford, +10.31,1

Övriga svenska placeringar

11) Patrick Sandell, Skoda, +12.24,5

17) Richard Göransson, Mitsubishi, +26.39,9

20) Fredrik Åhlin, Ford, +29.15,3

26) Lasse Storm, Ford, +41.22,6