Första DTM-segern för Joel Eriksson
Skåningen Joel Eriksson noterade i helgen sin första DTM-seger i ett dramatiskt, regndrabbat, race på Misano-banan i Italien.
BMW-föraren tog en chansning och startade på slicks trots att banan var blöt efter tidigare nederbörd. Han tappade inledningsvis men i takt med att banan blev allt torrare blev hans tider mer konkurrensdugliga. En majoritet av startfältet gick in för att byta till slicks även de men när de kom ut på banan igen började det ösregna. I samma veva gick Joel Eriksson in för sitt obligatoriska däcksbyte och valde då regndäck.
Samtliga som bytt till slicks fick göra ett ytterligare depåstopp och plötsligt befann sig Joel Eriksson på en fjärdeplats och de som låg före var tvungna att göra ett depåstopp. Med bara några varv kvar gjorde Audiföraren Robin Frijns, som siste man, sitt däcksbyte och då gick Joel Eriksson upp i ledning. Han släppte den aldrig och segrade före Mercedesföraren Edoardo Mortara.
Inhopparen Alex Zanardi
blev sensationell femma i en BMW som tyskarna specialpreparerat för Zanardi som mist båda sina ben i en tidigare racingolycka.I helgens första heat gick det inte lika bra för Joel Eriksson. Han dömdes till stop and go-straff för att ha knuffat på en motståndare och slutade på tolfte plats. Märkligt att bara han fick det straffet då i stort sett alla körde på alla.
https://youtu.be/5Ul_gYSfP1QResultat Misano (Italien)
Race 1
1: Paul Di Resta (GBR), Mercedes, 32 varv
2: Robin Frijns (NED), Audi, +1.973s
3: Edoardo Mortara (ITA), Mercedes, +2.144s
4: Loic Duval (FRA), Audi, +2.931s
5: Nico Müller (SUI), Audi, +3.663s
---
12: Joel Eriksson (SWE), BMW, +44.200s
Race 2
1: Joel Eriksson (SWE), BMW, 31 varv
2: Edoardo Mortara (ITA), Mercedes, +1.817s
3: René Rast (GER), Audi, +6.493s
4: Robin Frijns (NED), Audi, +16.879s
5: Alex Zanardi (ITA), BMW, +47.316s
Mästerskapstabell
DTM Efter 14/20 race
1: Paul Di Resta (GBR), Mercedes, 186 p.
2: Gary Paffett (GBR), Mercedes, 177 p.
3: Edoardo Mortara (ITA), Mercedes, 138 p.
4: Marco Wittmann (GER), BMW, 112 p.
5: Lucas Auer (AUT), Mercedes, 110 p.
—
12: Joel Eriksson (SWE), BMW, 52 p.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se