Första testet för elracern Cupra e-Racer
Världens första eldrivna tävlingsbil redo för det nya touringbilsreglementet har rullat ut för test: Cupra e-Racer.
Under vårens Genèvesalong visade Seat, eller rättare sagt underdivisionen Cupra, upp sin eldrivna tävlingsbil e-Racer, den första att byggas enligt det nya E TCR-reglementet. Nu är det slut på showandet då bilen har genomfört sitt först test i kroatiska Zagreb.
Bilen är helt eldriven och motorn har en effekt på 680 hästkrafter. Batteripaketet består av 6 072 cellbatterier vilket är jämförbart med 9 000 batterier för mobiltelefoner.
Såväl elsystem, kylning som drivlina har testats förr men detta var första gången de fördes samman. Nu återstår analys av data och justering varpå man kan koncentrera sig på bilens prestanda.Huruvida siffrorna 0-100 km/h på 3,2 sekunder och en topphastighet på över 270 km/h uppnåddes vid testtillfället eller är uppskattade framgår dock inte.Cupra e-Racer ska ska vara redo för tävlande 2019.
https://youtu.be/g5_s3DzwjvU
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se