Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Porsche 911 GT3 RSR
Porsche 911 GT3 RSR
Porsche 911 GT3 RSR
Porsche 911 GT3 RSR Foto: Achim Hartmann

Gamla Porsche 911 som racer... GT3 RSR

Porsche släpper banracingversion av gamla 911 innan nya generationen lyckas ta över även på racingbanorna. Här är 911 GT3 RSR!

Porsche 911 är inte bilmodellen som ger upp i första taget, och den utgående 997-generationen är inget undantag. Nu släpper Porsche en sista (?) version av förra generationen 911 med tilläggsnamnen GT3 och RSR.

Under motorhuven ruvar en 460 hästkrafter stark boxersexa på fyra liter som kopplats ihop med en sexväxlad sekventiell låda. Aerodynamiskt sett har nya 911 GT3 RSR fått sig en omgång genom att bland annat bli bredare med 48 millimeter bredare över höften. Jämfört med förra generationen 911 GT3 RSR har nya rejält många fler hål där luften kan ta sig in. Huven har ett stort gap liksom framkanten på bakskärmarna som andas väldigt mycket 911 GT RS (eller 911 Turbo om man så vill). Innanför bakskärmarna sitter 310 millimeter breda svålar som står för greppet mot underlaget.

– Våra team kan förvänta sig en tekniskt mogen, högpresterande racebil som kommer vara högst konkurrenskraftig på internationella långdistanslopp. Vårt testprogram på olika internationella banor är

för närvarande igång i full fart. Vi är väldigt nöjda med bilens prestanda och körbarhet, säger chefen för Porsche Motorsport, Hartmut Kristen, i ett pressmeddelande.

Porsche 911 GT3 RSR kanske är den sista 997:an men Porsche räknar med att modellen kommer vara redo att tampas med de övriga bilarna på världens racerbanor från och med januari 2012. De som väljer att köpa just 911 GT3 RSR kommer att bli fem miljoner kronor fattigare.