Goodwood Festival of Speed – fartfesten i hertigens trädgård
Goodwood Festival of Speed är en festival utöver det vanliga. Här samlas de allra mest intressanta bilarna från hela världen – och körs så hårt det går.
Allting började med en stor trädgård och ett visst bilintresse. Farfar Gordon-Lennox brukade ha tävlingar på sin racerbana i trädgården, men när säkerhetskraven höjdes 1966 slutade man med det.
Så när hertigen av Richmond, även om han på den tiden bara var en futtig lord, ville dra igång tävlingarna igen för 30 år sedan var allt han saknade tillstånd att anordna tävlingar.
Äsch, tänkte han och fixade en fest i trädgården alldeles framför det egna huset i stället. Nu är Goodwood House ingen vanlig förortsvilla, utan ett rätt rejält herresäte med anor från 1600-talet och trädgården är på sisådär knappa 5 000 hektar. Det är i storleksordningen ungefär som Malmö stad.
Alldeles framför huset går en väg uppför backen, här i West Sussex i södra England böljar landskapet. Uppför backen, tänkte lorden, där kan man köra backtävlingar. Så 1993 arrangerades den första Goodwood Festival of Speed och bara de allra närmaste 25 000 vännerna dök upp. Så klart, söndagen sammanföll med det årets 24-timmars på Le Mans.
Såhär 30 år senare har arrangemanget svällt över alla bräddar. Nu drar det ett par hundra tusen gäster under fyra dagar och festivalområdet är så stort att de där dagarna behövs för att hinna med att se allting.
Så medan världens alla mest exklusiva tävlingsbilar från alla tider brakar upp för backen i full fräs bubblar hela området av matställen, produktpresentationer, marknadsstånd, scenframträdanden, utställningar, flyguppvisningar, fyrverkerier och alla spektakel man kan tänka sig. Fartfestival var ordet.
Biltillverkarnas paviljonger är enorma och här presenterar de sina världsnyheter, lika gärna som på de stora bilsalongerna i Paris eller Genève. Eller kanske ännu hellre just här, där allting sker under spektakulära former. Hela tiden smattrar det av racerbil över området.
Här finns också alla de allra häftigaste bilarna i världen, tillgängliga så att du och jag kan sätta våra tumavtryck på dem: Tävlingsbilar från alla tider, superbilar, driftingbilar, historiska vidunder och ett och annat stolpskott. De är också kul. Vill du se en Ferrari 250 GTO? Här finns flera. Mercedes 300 SLR? Så klart. Cam Am-bilar? Jajamensan? Hinkvis med Formel 1-bilar? Yup. Nascar? Till och med det. Mängden ovärderliga vagnar är fullkomligt svindlande.
Allihop med någon bansmiskaridol bakom ratten, själv snubblade jag över Emerson Fittipaldi i depån. Hertigen själv, Charles Gordon-Lennox, den 11:e hertigen av Richmond, Lennox, Gordon och, om man räknar franska anspråk, även av Aubigny (fransmännen lär ha synpunkter på det), skrotar faktiskt också runt området och glider in i ett och annat vip-tält. Utan biljett, tänka sig. Tälten står ju ändå på hans gräsmattor.
Låter det stelt? Det är det inte. Går man upp en bit i backen finns utmärkta gräsmattor för picknickfiltar. Ta en mjukglass, slå dig ned och se bilvärldens allra främsta underverk genom tiderna dundra förbi. Häri finns magin i Goodwood Festival of Speed: Det är allting på samma gång. Gränsöverskridande, skulle man kunna säga.
Och den där racerbanan, den har också fått nytt liv. Sedan 1998 arrangeras Goodwood Revival där i september varje år, också det ett arrangemang som tar andan ur sina besökare. Men det vet du förstås redan.
Uppför backen i McLaren Elva
Regnet häller ned och vi kurar ihop oss i kabinen i den taklösa McLaren Elva som jag ska få åka med uppför backen i. Ett par funktionärer håller tacksamt en presenning över oss, så att vi slipper bli sjöblöta.
Mannen bakom ratten heter Jamie Wall och är en pratglad typ. Han har tävlat i både karting och olika touring car-klasser, numera kör han GT-racing och coachar McLaren-ägare att bli snabbare på bana. Här, på Goodwood, ansvarar han för dagen att köra så snabbt som möjligt.
Precis när vi ska rulla ut till startlinjen upphör regnet. Banan är fortfarande blöt, men vi slipper i alla fall att få hela klimatkrisen piskad i ansiktet. Jamie låter den 815 hästkrafter starka V8:an sjunga ut, bakvagnen går på tvären hela vägen fram till första kurvan.
Så fortsätter det hela vägen förbi läktarna och upp mot mållinjen i skogen. Hela tiden känner jag hur Jamie bedömer med rattrörelser hur mycket grepp som finns tillgängligt, och utnyttjar det för att ge publiken maximal underhållning. Det sladdar och far precis hela tiden, allt till tonerna av den riviga V8:an.
Själv sitter jag bara och skrattar i den öppna sittbrunnen. Inte ens en minut tar det innan allting är över, banan är inte längre än så, men det är alldeles tillräckligt för att bli ordentligt torktumlad.
När vi rullat nedför backen igen börjar regnet åter att strila. Det var en utomvärldslig upplevelse att få sitta med när Jamie fullständigt respektlöst kastade 20 miljoner kronor superbil uppför backen.
Många, många fler fantastiska bilder från årets upplaga av Goodwood Festival of Speed bjuder Daniel på i bildgalleriet nedan. Missa inte!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se