Guldfavoriterna stod pall i SM-finalen
De kom till rallycrossfinalen på Kinnekulle Ring i SM-ledning - och åkte hem som svenska mästare. Lars Larsson, Niklas Hagström, Jonas Andersson och Andreas Larsen heter regenterna i svensk rallycross 2007.
7 200 åskådare kom till Kinnekulle Ring för att följa SM-finalen i rallycross. I omväxlande väder - sol, regn, hagel och blåst - bjöds de på händelserika och dramatiska heat.
I mästerskapets huvudklass, Division 1, stod kampen mellan regerande mästaren Lars "Stinsen" Larsson från Svenljunga och Nynäshamns stolthet Andreas Eriksson.
Det var fördel Larsson inför gulduppgörelsen, men redan i den första omgången skapades dramatik när "Stinsen" missade starten i sitt heat och bara körde till sig sjätte bästa tid.
- Då fick jag lite fjärilar i magen, medgav han på presskonferensen efteråt.
Regerande mästaren tog sig emellertid samman, klockades för andra och tredje tid i de nästkommande två kvalomgångarna och säkrade därmed en plats i finalen. I och med det var Larsson klar svensk mästare - för
tredje året i rad.
- Det var kul att få avsluta SM-karriären med ännu ett guld. Nu hoppas jag på samma fina utdelning i EM, säger han.
Larsson, som slutar efter den här säsongen, har två tävlingar kvar - EM-racen i Polen och Tjeckien de närmaste två helgerna. Skoda Fabia-föraren är titelförsvarare även i det mästerskapet, men har fyra poäng upp till ledande Kenneth Hansen inför avslutningen.
Just Kenneth vann SM-finalen på hemmaplan. Västgöten har tävlat sparsamt i SM den här säsongen, men årets sista deltävling ville han givetvis inte missa.
- Det var länge sedan jag vann på Kinnekulle Ring. Därför var den här segern extra skön. Att bilen och körningen fungerade känns dessutom mycket bra inför de avgörande kamperna om EM-titeln.
Hansen har redan 13 EM-guld, men vill givetvis åt ytterligare en. Michael Jernberg, som rattade sin Ford Focus till tredje plats i SM-epilogen, saknar en EM-titel. Han var nära för två år sedan, men fick ge sig för Hansen den gången. Inför deltävlingen i Polen kommande veckoslut andas han optimism.
- Tidigare under säsongen har jag haft svår att få till bilen på vått underlag. Tack vare regnet i dag fick vi möjlighet att genomföra en hel del tester och vi lyckades bra, konstaterade han belåtet.
Jernberg delar andraplatsen i EM-tabellen med Larsson och norrmannen Sverre Isachsen. På femte plats parkerar Andreas Eriksson, som egentligen var "Stinsens" enda hot om SM-titeln på Kinnekulle Ring. Andreas inledde bra, men en åttonde tid i den tredje omgången innebar att han fick nöja sig med B-final. Den vann han visserligen, men från
sista led i A-finalen var hans segerchanser små. Eriksson satsade emellertid friskt för att försöka ta sin tredje delseger för säsongen. Han gav allt, men fick ge upp sedan han i hög fart synat ett räcke. Därmed blev det bara silver bakom Larsson. Bronset gick till Per Eklund som fick motorstopp i A-finalen från pole position.
Andra raka för Hagström
I Division 1A blev det SM-guld för andra året i rad för Niklas Hagström från Charlottenberg i Värmland. Han kom visserligen till Götene i ledning, men inför finalen var förutsättningarna tuffa.
- För att säkra guldet var jag tvungen att vara tvåa i händelse av att David "LL" Johansson skulle vinna, berättar han.
Hagström och "LL" stod bredvid varandra i första startled i finalen. Det var upplagt för stor dramatik. Spänningen tog emellertid den förstnämnde död på direkt. Hagström tog starten samtidigt som "LL" inte var bättre än tredje man ut ur första sväng. Mellan sig hade de Jimmy Farsbo. Ovan nämnda ställning stod sig i mål, vilket innebar att
Hagström fick guld, Johansson silver och Farsbo brons.
BMW-duo efter Jonas
Även i den supernationella klassen pallade guldfavoriten, Jonas Andersson från Orust, för trycket. Han körde till sig pole position i A-finalen och väl där kunde bara en svartflagg hindra honom från att bli svensk mästare.
Andersson fick en dålig start och drabbades dessutom att tekniska bekymmer och tvingades utgå. Nu spelade det ingen roll - SM vann han ändå.
- Jag har känt mig lugn hela dagen, men självklart hade jag hoppats på en bättre avslutning. Jag siktade givetvis mot pallen, men får väl vara nöjd med guldet, konstaterade han.
Vann A-finalen gjorde norrlänningen Fredrik Tiger, som därmed också slog vakt om sin silverplats i tabellen. Tiger kör BMW, ett bilmärke som även bronsmannen i mästerskapet, Thomas Öhman, valt att satsa på. Volvo har dominerat den Supernationella klassen i många år och att två BMW-förare tar medalj i den är unikt. Senast det hände var 1999. Andersson och Tiger får vi se i mästerskapet även nästa år. Thomas Öhman lägger emellertid hjälmen på hyllan. Han var givetvis belåten med att avsluta som medaljör, även om han naturligtvis hade hoppats på en
bättre placering än nionde i finalen.
Larsen regerar än
Andreas Larsen från Finnskoga MK hette den svenska juniormästaren 2006. Han regerar än. Som ensam Honda-förare i JSM-toppen dominerade han finalen med placeringsfacit 2-1-1 i kvalen. Sedan körde han hem finalen av bara farten. Mattias Ledin från MK Kopparberg hade guldchans inför finalen, men blev inte bättre än fyra sedan han tvingats gå vägen via B-final. Till silver före Andreas Levin, tvåa i finalen, räckte emellertid hans ansträngningar denna lördag.
Resultat SM-finalen i rallycross, Kinnekulle Ring, lördag 8 september 2007.
Division 1
1) Kenneth Hansen, Götene MK, Citroën C4
2) Michael Jernberg, Skene MS, Ford Focus
3) Lars Larsson, Skene MS, Skoda Fabia
4) Tony Croon, Bollnäs MK, Ford Focus
5) Per Eklund, Finnskoga MK, Saab 9-3
6) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Fiesta
Slutställning SM
1) Lars Larsson, Skene MS, Skoda Fabia, 98 poäng
2) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford Fiesta, 84
3) Per Eklund, Finnskoga MK, Saab 9-3, 59
4) Thomas Rådström, Vännäs MK, Hyundai Accent, 58
5) Kenneth Hansen, Götene MK, Citroën C4, 48
6) Stig-Olov Walfridson, MK Ratten, Renault Clio, 43
Division 1A
1) Niklas Hagström, Finnskoga MK, Honda Civic
2) Jimmy Farsbo, Linköpings MS, Ford Fiesta
3) David Johansson, Vara MK, Peugeot 206
4) Robin Olsson, MK ratten, Renault Clio
5) Per Gustafsson, Vara MK, Peugeot 206
6) Magnus Hansen, Götene MK, Citroën C2
Slutställning SM
1) Niklas Hagström, Finnskoga MK, Honda Civic, 98 poäng
2) David Johansson, Vara MK, Peugeot 296, 88
3) Jimmy Farsbo, Linköpings MS, Ford Fiesta, 82
4) Magnus Hansen, Götene MK, Citroën C2, 68
5) Mattias Thörjesson, Ryds MK, Opel Astra, 66
6) Per Gustavsson, Vara MK, Peugeot 206, 65
Super-Nationell
1) Fredrik Tiger, Kalix MK, BMW M3
2) Martin Nilsson, SMK Trollhättan, Volvo S40
3) Per-Anders Johansson, MK Team Westom, Volvo S40
4) Kristoffer Andersson, Dalby MK, Volvo S40
5) Ola Stenvall, Skellefteå MS, Ford Escort
6) Jonas Andersson, Orust MS, Volvo S40
Slutställning SM
1) Jonas Andersson, Orust MS, Volvo S40, 118 poäng
2) Fredrik Tiger, Kalix MK, BMW M3, 114
3) Thomas Öhman, Älvsbyns MS, BMW M3, 89
4) Håkan Holmqvist, Gestrike RT, Volvo S40, 79
5) Per-Erik Israels, Finnskoga MK, Volvo S40, 68
6) Martin Nilsson, SMK Trollhättan, Volvo S40, 62
Junior-SM
1) Andreas Larsen, Finnskoga MK, Honda Civic
2) Andreas Levin, Lima MS, Citroën Saxo
3) Erik Larsson, Götene MK, Peugeot 106
4) Mattias Ledin, MK Kopparberg, Citroën Saxo
5) Linus Emilsson, Falköpings MK, Citroën Saxo
6) Santosh Berggren, Falköpings MK, Citroën Saxo
Slutställning SM
1) Andreas Larsen, Finnskoga MK, Honda Civic, 101 poäng
2) Mattias Ledin, MK Kopparberg, Citroën Saxo, 86
3) Andreas Levin, Lima MS, Citroën Saxo, 82
4) Linus Emilsson, Falköpings MK, Citroën Saxo, 80
5) Santosh Berggren, Falköpings MK, Citroën Saxo, 74
6) Tomas Ledin, MK Kopparberg, Citroën Saxo, 54
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se