Marcus Ericsson råkade ut för ett motorhaveri kvalet till loppet i Indianapolis och får starta i sista leder. Felix Rosenqvist var snabbast. Foto: Jan-Erik Berggren/Bonnier News

Här krossas Marcus kvaldröm – Felix snabbast

Marcus Ericsson kom hem till Indianapolis med en ledning i Indycar-serien.

Men ett motorhaveri i kvalet betyder att Ericsson får ta i rejält i loppet för att behålla ledningen.

– Vi måste tänka positivt men visst är det jobbigt just nu, kommenterade Ericsson.

Jan-Erik Berggren

Det skulle bli den stora återkomsten till Indianapolis för Marcus Ericsson som varit i ledning i Indycar-serien ända sedan han kämpade till sig en seger i klassiska Indy500 i maj.

Ericsson klev som han brukar ner i bilen tidigt före kvalet efter en kort pratstund med coachen Alexander Elgh. Träningen hade gått sådär efter problem med kopplingen men målsättningen var att nå topp-sex.

Det slutade efter bara ett par hundra meder. 

– Jag märkte direkt att något var fel med bilen och sen sa de på radion att jag skulle slå av motorn direkt, berättade en besviken Marcus Ericsson när han till slut kom tillbaka till depån.

När bilen lastade av lastbilen började mekanikerna direkt arbeta med att frigöra motorn. Ingenjörer från Honda svärmade runt bilen men snart stod det klart att motorn inte gick att rädda. Därmed tvingas Ericsson starta från sista startled i loppet och han straffas i nästa tävling med fem positioner ner i kvalet. 

Dyrbart motorras

Haveriet kan bli dyrbart för Ericsson som sånär lyckats hålla kvar sin ledning totalt under en intensiv tävlingsperiod under sommaren. Flera av de värsta konkurrenterna fick också bra positioner när loppet startas lördag eftermiddag, lokal tid.

– Så här är motorsport, det är inte så mycket jag kan göra mer än att fokusera på loppet. En bra sak är att vi nu har tre set nya däck och det ska gå att komma iväg säkert från längst bak. Men det blir så klart en utmaning att ta sig upp genom fältet, det gäller att ta så många poäng som möjligt.

Ericsson rusade in till sin depåbuss direkt när han kom från banan och det dröjde innan han kom ut och kommenterade resultatet som kan bli så dyrbart.

– Vi försöker bara tänka positivt och på vad vi kan göra i racet. Välja när vi ska vara aggressiva, när vi ska ta hand om däcken och vilka fighter vi kan ta. Det kommer att hända mycket i loppet och vi får kämpa oss upp, det blir intressant i alla fall, sa Ericsson när han samlat tankarna.

Hade motorhaveriet kommit under loppet hade det garanterat blivit noll poäng, nu har Ericsson i alla fall en chans att reparera skadan. Och kanske får han hjälp av Felix Rosenqvist som stal pole position framför Ericssons konkurrenter.

Rosenqvist har visat en bra form under sommaruppehållet och var strålande glad i depån. Det var Rosenqvists andra pole position i år, han var snabbast även i Texas tidigare i år, och det var hans tredje i karriären. Rosenqvist ska tävla vidare för McLaren men i vilken serie är ännu inte klart. Av formkurvan att döma vill Rosenqvist visa för teamchefen i McLaren att han hör hemma i Indycar.

– Allt kändes så lugnt i bilen, jag hade verkligen en bra bil i dag och vill tacka teamet så mycket, jublade Rosenqvist.

– Och jag tror att det hjälper att visa såna här prestationer, sa Felix med tydlig adress till beslutsfattarna i McLaren.