Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
100912 italiens gp
100912 italiens gp
100912 italiens gp
100912 italiens gp

Hemmaseger för Ferrari

Alonso gick segrande ur Formel 1-striden på Monza. Med sitt triss i segrar är han åter en utmanare till årets världsmästartitel. Massas tredjeplats ger dessutom extra spänning i konstruktörs-VM.

Starten blev tajt men alla bilar klarade den första kritiska chikanen, dock tappade Alonso ledningen till den regerande världsmästaren Button. Stor dramatik blev det redan i andra chikanen på första varvet då VM-ledande Hamilton stötte till bakhjulet på Massas Ferrari och kasade av banan med avsliten styrled. Red Bullförarna tappade placeringar i starten, Webber hela fem stycken medans Roseberg i sin Mercedes plockade skalper och avancerade från sjunde startruta till fjärde position.

Kobayashi valde att starta från depå på grund av problem med växellådan men blev kvar när alla andra ekipage rusade iväg. Han valde till sist att kasta in handduken.

Trion Button, Alonso och Massa drog snabbt iväg från resten av fältet och på varv tolv var försprånget över sju sekunder. I samma skede grötade det ihop sig bakom Kubica som körde på femte plats. Hans Renault bromsade effektivt upp Hülkenberg, Vettel och Webber.

På varv 14 blev Senna tredje man att ge upp loppet och tre varv senare blev Alguersuari, från plats 14, förste man att gå i depå.

På varv 21 tappade Vettels motor tillfälligt orken och Webber tog sig smidigt förbi. Alguersuari dök åter in i depå på varv 23, denna gång för en drive-throughbestraffning.

Halvvägs in i loppet, när topptrion började bli aktuella för depåstopp, fick de problem med varvningar. Dessutom var depån under en tid stängd på grund av en olycka hos HRT-stallet. Ordningen i täten blev dock intakt.

När bilarna i toppskiktet störtade in i depå kastades ordningen om. Kubica tog sig om Webber men tappade placeringen bara något varv senare. Kampen om förstaplatsen mellan Alonso och Button vanns av spanjoren då engelsmannen valde att gå in i depå ett varv tidigare. I radiokontakten kunde vi hör en besviken Button fråga "varför gick vi i depå innan dem?".

Jenson utmanade men var avhängd redan efter ett par varv, bland annat på grund av struliga varvningar. I loppets slutskede fick Rosberg och de båda Red Bullförarna Vettel och Webber extra fart på sina bilar. Bataljen mellan Webber och Hülkenberg, som varit lite här och var på banan under hela loppet, var tajt och småful. På varv 51 kom emellertid Webber om med viftande näve.

Med två varv kvar åkte Petrov in för sitt depåstopp och Vettel svängde in ytterligare ett varv senare. Historiens senaste stopp lönade sig, han höll sin fjärdeplacering in i mål.

Alonso, Button, Massa, Vettel, Rosberg, Webber, Hülkenberg, Kubica, Schumacher och Barrichello – så löd topp tio i mål under Italiens Grand Prix 2010.

Våra tankar under årets Italienska Grand Prix gick även till österrikaren Jochen Rindt som tragiskt omkom på Monzabanan för 40 år sedan. Tidigt under lördagsträningen tappade han kontrollen över sin Lotus 72:a i Parabolicakurvan. Bilen kördes för dagen utan bakvinge för att nå högre topphastighet.

Trots olyckan slutade han i topp i sammandraget och blev världsmästare postumt. Jochen Rindt blev 28 år gammal.

Resultat Italiens Grand Prix 2010

1) Alonso, Ferrari

2) Button, McLaren (+ 2.938)

3) Massa, Ferrari (+ 4.223)

4) Vettel, Red Bull (+ 28.193)

5) Rosberg, Mercedes (+ 29.942)

6) Webber, Red Bull (+ 31.276)

7) Hulkenberg, Williams (+ 32.812)

8) Kubica, Renault (+ 34.028)

9) Schumacher, Mercedes (+ 44.948)

10) Barrichello, Williams (+ 1.04.200)

11) Buemi, Toro Rosso (+ 1.05.00)

12) Liuzzi, Force India (+ 1.06.100)

13) Petrov, Renault (+ 1.18.900)

14) De la Rosa, Sauber (+ 1 varv)

15) Alguersuari, Toro Rosso  (+ 1 varv)

16) Sutil, Force India (+ 1 varv)

17) Glock, Virgin (+ 2 varv)

18) Kovalainen, Lotus (+ 2 varv)

19) Di Grassi, Virgin (+ 2 varv)

20) Yamamoto, HRT (+ 2 varv)

Brutna (varv)

Trulli, Lotus (47), Senna, HRT (12), Hamilton, McLaren (1), Kobayashi (1).

Förar–VM

1) Webber 187

2) Hamilton 182

3) Alonso 166

4) Button 165

5) Vettel 163

6) Massa 124

7) Rosberg 112

8) Kubica 108

9) Schumacher 46

10) Sutil 45

11) Barrichello 31

12) Kobayashi 21

13) Petrov 19

14) Hülkenberg 16

15) Liuzzi 13

16) Buemi 7

17) De la Rosa 6

18) Alguersuari 3

Konstuktörs-VM

1)Red Bull 350

2) McLaren 347

3) Ferrari 290

4) Mercedes 158

5) Renault 127

6) Force India 58

7) Williams 47

8) Sauber 27

9) Toro Rosso 10