Foto: This image is copyright free for editorial use. (c

Historien om BMW M

I början av 1970-talet bestämde sig BMW för att bli bäst på motorsport. Sedan dess har BMW-bilarna varit att räkna med på tävlingsbanorna men också ute på gatorna där M-försedda bilar har representerat det allra yttersta uttrycket för BMW:s filosofi.

En kväll i januari 1972 ringde det i Jochen Neerpaschs telefon. I andra änden fanns 

Bob Lutz som hade lyckats få tag i Neerpaschs privata telefonnummer. Lutz var vid den här tiden försäljningschef på BMW och hade redan skapat sig ett namn inom bilindustrin genom sin kometkarriär hos GM, dit han senare skulle återvända. Jochen Neerpasch hade å sin sida avslutat en framgångsrik karriär som racerförare med en förstaplats i 1968 års 24-timmarslopp på Daytona i en Porsche 907 som främsta merit.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill