Historien om BMW M
I början av 1970-talet bestämde sig BMW för att bli bäst på motorsport. Sedan dess har BMW-bilarna varit att räkna med på tävlingsbanorna men också ute på gatorna där M-försedda bilar har representerat det allra yttersta uttrycket för BMW:s filosofi.
En kväll i januari 1972 ringde det i Jochen Neerpaschs telefon. I andra änden fanns
Bob Lutz som hade lyckats få tag i Neerpaschs privata telefonnummer. Lutz var vid den här tiden försäljningschef på BMW och hade redan skapat sig ett namn inom bilindustrin genom sin kometkarriär hos GM, dit han senare skulle återvända. Jochen Neerpasch hade å sin sida avslutat en framgångsrik karriär som racerförare med en förstaplats i 1968 års 24-timmarslopp på Daytona i en Porsche 907 som främsta merit.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se