Till vänster: 1 100 hästkrafter och Mark Donohue krossade allt i Can-Am 1973.

Historien om framgångssagan Porsche 917

Porsche 917 togs fram på rekordtid, dominerade på tävlingsbanorna och är fortfarande en av de största sportvagnarna i racinghistorien.

Världsmästerskapet för sportvagnar var big business i slutet av 1960-talet, ibland större än Formel 1. Porsche hade varit ytterst framgångsrika under många år med sina lätta bilar med små motorer, men det saknades det där lilla sista för att kunna vinna allt. Porsche 908 med sin åttacylindriga boxermotor på tre liter hade vad som krävdes för att märket skulle vinna sportvagns-vm 1969, men trots 19 försök hade tyskarna fortfarande inte vunnit den största segern. Inget kunde konkurrera med 24-timmarsloppet på Le Mans, en inställning som utvecklingsavdelningens chef Ferdinand Piëch verkligen delade. Samtidigt var en andraplats knappt vatten värd, något Porsche blev ack så varse efter den snöpliga förlusten mot Ford GT40 1969. Efter 24 timmars racing vann den Gulf-sponsrade Ford-bilen med 100 meter. Men detta var en typisk Le Mans-seger. För att vinna gäller det att hålla sig på banan och man måste ta sig i mål. Den vetskapen kapitaliserade Gulf-teamet på.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill