Historien om framgångssagan Porsche 917
Porsche 917 togs fram på rekordtid, dominerade på tävlingsbanorna och är fortfarande en av de största sportvagnarna i racinghistorien.
Världsmästerskapet för sportvagnar var big business i slutet av 1960-talet, ibland större än Formel 1. Porsche hade varit ytterst framgångsrika under många år med sina lätta bilar med små motorer, men det saknades det där lilla sista för att kunna vinna allt. Porsche 908 med sin åttacylindriga boxermotor på tre liter hade vad som krävdes för att märket skulle vinna sportvagns-vm 1969, men trots 19 försök hade tyskarna fortfarande inte vunnit den största segern. Inget kunde konkurrera med 24-timmarsloppet på Le Mans, en inställning som utvecklingsavdelningens chef Ferdinand Piëch verkligen delade. Samtidigt var en andraplats knappt vatten värd, något Porsche blev ack så varse efter den snöpliga förlusten mot Ford GT40 1969. Efter 24 timmars racing vann den Gulf-sponsrade Ford-bilen med 100 meter. Men detta var en typisk Le Mans-seger. För att vinna gäller det att hålla sig på banan och man måste ta sig i mål. Den vetskapen kapitaliserade Gulf-teamet på.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se