Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
V8 Volvo Polestar Racing
V8 Volvo Polestar Racing
V8 Volvo Polestar Racing
V8 Volvo Polestar Racing

Hör Volvos nya V8-motor vråla!

Volvo Polestar Racing har lagt ut en film på tuben där vi får höra nya femliters-V8:an varva upp och vråla loss. Skruva upp ljudet och passa på att få lite ståpäls.

2 mars, alltså om knappt tre veckor, drar årets V8 Supercars igång i Australien. Med svenska ögon är årets säsong extra intressant då vi har Robert Dahlgren som ska ratta en av två S60 från Volvo Polestar Racing. Dessutom har vi Fredrik Lestrup, Teknikens Världs testförare, som ska köra i Dunlop V8 Supercars som är klassen direkt under den Dahlgren kör i.

Nu har Volvo Polestar Racing släppt en film där vi får se, och framför allt höra V8-motorn som sitter i S60-bilarna. Motorn är i grunden den B8444S på 4,4 liter som tidigare fanns till S80 och XC90. Men efter att ha byggts om i princip från grunden är motorn nu på 5,0 liter och lämnar från sig 650 hästkrafter. För djupare teknisk information, se nedan under filmen.

Nu skruvar vi upp ljudet...

https://youtu.be/vQ3jXFJMVrc?width=575&height=353

Teknisk information Volvo V8 Supercars

CylinderblockModifierat Volvo B8444S, 60-graders cylinderblock i aluminium
CylinderhuvudModifierat Volvo B8444S, aluminium
Borr x Slag95.5 x 87.1
Cylindervolym4 989 cc
Kompression10:01
Maxvarv7 500 r/min
InduktionSugmotor, individuella spjällhus
BränsleE85
CylinderfoderIngjutna stålfoder
VentilmekanismDubbla överliggande kamaxlar, direktverkande ventillyftare, kedjedrift
TändningVolvo B8444S tändspolar
InsprutningPortinsprutning, en injektor per cylinder, bränsletryck: 5,5 bar
CylinderblockModifierat Volvo B8444S, 60-graders cylinderblock i aluminium
CylinderhuvudModifierat Volvo B8444S, aluminium
Borr x Slag95.5 x 87.1
Cylindervolym4 989 cc
Kompression10:01
Maxvarv7 500 r/min
InduktionSugmotor, individuella spjällhus
BränsleE85
CylinderfoderIngjutna stålfoder
VentilmekanismDubbla överliggande kamaxlar, direktverkande ventillyftare, kedjedrift
TändningVolvo B8444S tändspolar
InsprutningPortinsprutning, en injektor per cylinder, bränsletryck: 5,5 bar
CylinderblockModifierat Volvo B8444S, 60-graders cylinderblock i aluminium
CylinderhuvudModifierat Volvo B8444S, aluminium
Borr x Slag95.5 x 87.1
Cylindervolym4 989 cc
Kompression10:01
Maxvarv7 500 r/min
InduktionSugmotor, individuella spjällhus
BränsleE85
CylinderfoderIngjutna stålfoder
VentilmekanismDubbla överliggande kamaxlar, direktverkande ventillyftare, kedjedrift
TändningVolvo B8444S tändspolar
InsprutningPortinsprutning, en injektor per cylinder, bränsletryck: 5,5 bar