Indycar-stjärnorna gästar Sverige och Porsche
En har allt att förlora och gör sitt första race på en svensk racerbana.
En vill ta pole position och visa bakljusen för Porsche-veteranerna.
Indycar-stjärnorna Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist gästar Mantorp Park och Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Det är bara kul att komma hem, jag är prestigelös och det spelar inte så står roll om jag kommer femma eller tia. Men det är klart att man vill vinna, säger Marcus Ericsson.
För Felix Rosenqvist är det fjärde gången han gästar den svenska Porsche-serien, och det blir andra gången på Mantorp Park.
– Det är kul att komma hem och det var jag som hörde av mig till Porsche och berättade att jag hade en lucka i kalender, berättar Felix Rosenqvist.
– Jag tycker om att komma hem och tävla och träffa kompisar. Jag tycker Porsche gör det här bra och hjälper gärna till.
Vad är svårast med att komma till Porsche och en svensk racerbana?
– Att få däcken att fungera. Det är extra svårt i år då det är kallt och det är nya, lite hårdare däck. Och det är svårt att köra mot de som tävlat i den här bilen en hel säsong. Men visst skulle det vara roligt med en pole position, och då får man ta i.
Smal bana och inte alltid perfekt asfalt är något Felix känner igen från USA.
– De amerikanska racerbanorna är lika de som finns i Sverige. Det är skillnad jämfört med ute i Europa. Banorna i Europa är bredare och snabbare och det handlar mycket om att köra på banmarkeringen. Här är det smalare, lite sämre asfalt, långsammare och utanför asfalten är det grus, precis som i USA, fortsätter Felix som kommer till Sverige med ett nytt Indycar-kontrakt i fickan.
Strax inför finalracet i Indycar, på Laguna Seca, fick Felix vet att han får fortsätta i McLaren-teamet även 2023.
– Det blir tredje året och det känns som att vi fått till ett bra gäng på bilen. McLaren har tre bilar i teamet nästa år och det går åt rätt håll, därför känns det bra att få fortsätta och inte börja om i ett nytt team.
Marcus Ericsson kommer till Sverige med segern i Indy 500 i ryggen.
– Jag märkte när jag vann Indy 500 hur stort det blev i Sverige och det är lite därför jag är här nu, det är kul att komma hem och tävla. Att ge tillbaka lite till svensk bilsport.
Du har mycket nytt att lära dig, vad är svårast?
– All vikt i bilen, det är jag som bara kört formelbil inte van vid. Att hantera hur vikten rör sig och så däcken förstås, att få dem att fungera på rätt sätt. Men allt är nytt. Jag har aldrig kört en Porsche, aldrig en GT-bil, aldrig på en svensk racerbana och det var länge sedan jag tävlade i den här temperaturen.
Ändå utsätter du dig för det, varför?
– haha, ja, jag har väl allt att förlora egentligen men jag är prestigelös, det spelar inte så stor roll om jag kommer femma eller tia. Men det är klart man är vinnarskalle och vill vinna.
Det blir också första gången Marcus tävlar mot lillebror Hampus, en av de etablerade toppförarna i den svenska Porsche-serien.
Har han gett dig några tips?
– Ja, vi har pratat lite nu efter träningarna. Han är så mycket yngre än vad jag är så vi har inte gjort något sånt här ihop förut. Det är förstås extra kul att tävla mot honom.
Efter Indycar-finalen på Laguna Seca var Marcus besviken och arg. Den tänkta segern i mästerskapet slutade med en sjätteplats totalt.
– Jag var besviken och det känns fortfarande inte bra att säsongen slutade på det viset. Jag ledde serien mest av alla men vi tappade på slutet. Jag körde bra men det var lite stolpe ut. Andra kunde inte förstå varför jag var besviken, jag har vunnit Indy 500 och i USA är det större än att vinna mästerskapet.
Både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist ska de kommande veckorna få testköra den nya Indycar-motor som är under utveckling. Sen väntar en längre ledighet med fler extraknäck som det i Sverige med Porsche. Indycar-säsongen 2023 inleds först den 5 mars i Florida.
Fotnot: Felix Rosenqvist och Marcus Annervi tog var sin pole position i kvalen till lördagens tävlingar. Marcus Ericsson noterades för två tiondeplatser.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se