Janne Blomqvist: Nytt år, ny bil, nya möjligheter!
Formel 1-bilar (formelbilar rent generellt) behöver gå i ”ren luft” för att fungera optimalt, problemet är bara att den rena luften är väldigt sällsynt, det är egentligen bara bilen längst fram som kan åtnjuta den lyxen. Bilarna bakom påverkas starkt av den turbulenta luft som kommer av bilen framför vilket får till följd att man måste hålla ett visst avstånd för att få bilen att fungera optimalt aerodynamiskt, ett avstånd som självklart gör det väldigt svårt att genomföra en omkörning.
Till säsongen 2022 (egentligen 2021 men det blev framflyttat ett år på grund av pandemin) valde därför FIA och Formel 1 att skapa ett reglemente som skulle göra bilarna mindre känsliga för orolig luft men kanske framför allt att bilarna inte skapade onödigt mycket ”smutsig” luft bakåt. Allt med syftet att få till tätare och bättre racing. Sättet man gått till väga på för att uppnå detta är att använda sig av nygammal teknik. I stället för en massa små vingar på bilen ska golvet och så kallade venturitunnlar ge det mesta av den downforce som behövs. Detta är som sagt inget nytt, redan på 70-talet var Colin Chapman och hans Team Lotus väldigt framgångsrika tack vare så kallad ”ground effect” (eller marktryck på svenska, reds anm).
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se