Jenson Button kung igen – dubbelt Brawn GP igen
Ferrari hade i Monacos GP sin bästa tävlingshelg denna säsong. De båda ”röda förarna” placerade sig på tredje och fjärde plats, ganska ohotat. Men rådde på Brawn GP:s båda bilar, det gjorde de inte. Återigen Button i topp, hans femte vinst av sex möjliga.
Finländaren Kimi Räikkönen startade som andre man i sin Ferrari. En svag start gjorde dock att Rubens Barrichello, Brawn GP, kunde rycka förbi honom direkt och därmed var de båda vitgulsvarta bilarna i topp redan från början. Kimi, som låg trea, hade Red Bull-föraren Sebastian Vettel bakom sig som i sin tur hade – bland annat – Ferrari-föraren Felipe Massa, Williams-föraren Nico Rosberg och Red Bull-föraren Mark Webber jagandes i bakhasorna.
Tidigt såg man hur snabba Brawn GP-bilarna var som skapade en lucka bak till Räikkönen, som också han lyckades distansera, om än i mindre omfattning, sina bakomvarande. På varv 15 kraschade Vettel, efter att ha blivit omkörd av Massa och Rosberg, och hans dag var över. Några varv dessförinnan hade unge Toro Rosso-föraren Sebastien Buemi lyckats med konststycket att köra in i baken på Nelson Piquet, Renault. Båda avbröt loppet.
När Vettel var ur leken tog sig Massa upp på fjärde plats efter sin stallkamrat Räikkönen. Det var alltså Brawn GP på första och andra plats samt Ferrari på tredje och fjärde plats – positioner som stod sig loppet ut. Räikkönen var dock nära att ta sig förbi Barrichello upp på andra plats under sista depåstoppet, men Ferraris depåmanskap tog på tok för lång tid på sig och ut kom finländaren några få sekunder bakom Barrichello.
Regerande världsmästaren Lewis Hamilton, McLaren, startade från sista ledet i dag och plockade några bilar redan vid starten. Därefter hade han det hyfsat segt och var en av många som blev varvad av de främsta förarna för dagen. Han lyckades ändå köra upp sig från 20:e till 12:e plats. Stallkamrat Heikki Kovalainen fick sladd på varv 52 av 78 och kanade baklänges in i skyddsräcket. Det var sorti direkt. Ett par varv från mål var det Kazuki Nakajimas, Williams, tur. Han behövde dock inte avbryta utan tappade i stället sin tiondeplacering till en slutlig 15:e plats, sist av de bilar som korsade mållinjen. BMW-föraren Robert Kubica, som har haft en tung säsongsstart, hade även otur i Monacos Grand Prix-lopp. När två tredjedelar av loppet återstod bröt han på grund av bromsproblem. Nick Heidfeld fick försvara BMW-färgerna genom en 11:e plats.
Force India står fortfarande poänglösa i VM-tabellen, trots Giancarlo Fisichellas fina körning. Han kom precis utanför poängplats efter att ha förlorat en seg dragkamp med Toro Rossos Sebastien Bourdais som därmed kammade hem en poäng.
De båda Toyota-förarna Jarno Trulli och Timo Glock körde upp sig till 13:e respektive 10:e plats efter att ha startat som 18:e och 19:e bil. Men man kunde skönja vissa problem när de båda japanska (tyska, utvecklas i Köln) bilarna passerade oss vid kurva 17 strax innan La Rascasse. Det såg till en början inte ut att gå riktigt lika fort som för dagens toppbilar.
I och med Jenson Buttons seger i dag har han vunnit fem av sex lopp i år, en otrolig prestation. Han ser nästan ut att redan nu kunna köra iväg mot VM-titeln, även om det egentligen är aningen tidigt att förutspå. Hur som helst ser han ruskigt säker och snabb ut på banan. Teamkamrat Rubens Barrichello ser ut att vara den som är största hotet, eventuellt också Vettel om han håller sig på banan till skillnad från i dag. De både Ferrari-bilarna ser också ut att ha fått fart i sig och får väl påstås se snabbare ut än övriga fältet, bortsett från Brawn GP:s bilar. Snabbast runt den 3,34 kilometer långa banan var i dagens solsken just en Ferrari, nämligen Felipe Massa.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se