Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Jordi Gené snabbast i STCC-test

Volkswagen Team Biogas nyförvärv, spanjoren Jordi Gené, var snabbast när STCC-bilarna testade för första gången i år på skånska Ring Knutstorp.

Det var glest i leden på Ring Knutstorp, men ändå tätt mellan bilarna. Mindre än en halv sekund skiljde de sju bilar som deltog.

Jordi Gené alltså snabbast, två tiondelar före Johan Kristoffersson som direkt efter test satte sig på flyget till Imola för en ny deltävling i italienska Superstars i en Audi RS5.

Johan Sturesson som gör sitt första år i en gasdriven Scirocco var trea.

Tomas Engström som kör den Honda Civic som segrade i BTCC i fjol sprängde Volkswagendominansen genom att vara fyra.

Regerande mästaren Rickard Rydell, Chevrolet, var inte bättre än sexa men var nöjd ändå.

– Det skiljde bara 0,37 sekunder, det går att ordna till, sa Rickard Rydell.

Trots att STCC AB på en rak fråga sagt att de 1,6 liters turbomotorer som används i WTCC inte skulle vara tillåtna i STCC så är de nu det. Båda Chevroletbilarna kör sådana motorer.

Tomas Engström kör tvåliters turbomotor och Volkswagen använder sig av gasdrivna turbomotorer.

Tre bilmodeller, tre olika motorkoncept och egenskaper som ska kontrolleras med olika laddtryck. Och modereras med vikt. En av anledningarna till att utbrytargruppen TTA skapat en ny serie.

– Jag tycker det är bra att alla toppteamen kör med turbomotorer säger Rickard Rydell, då går det att få det jämt. Jag är nöjd med detta men inte med bredden, det är för lite bilar.

Ingen av de anmälda privatförarna, som kör med tvåliters sugmotorer utan turbo, var närvarande vid testet.

Några av dem sägs dyka upp vid årets sista test inför seriestarten. Både test och premiär körs på Mantorp Park.

Resultat, STCC-test Ring Knutstorp

1. Jordi Gené, VW Scirocco CNG, 1:00,844 min

2. Johan Kristoffersson, VW Scirocco CNG, +0,098 sek

3. Johan Stureson, VW Scirocco CNG, +0,0236 sek

4. Tomas Engström, Honda Civic 2,0T, +0,257 sek

5. Patrik Olsson, VW Scirocco CNG, +0,334 sek

6. Rickard Rydell, Chevrolet Cruze 1,6T, 0,378 sek

7. Michel Nykjaer, Chevrolet Cruze 1,6T, 0,440 sek