Kalle Rovanperä i sin Toyota GR Yaris WRC1 under Monte-Carlo-rallyt. Foto: Toyota/McKlein

Kalle Rovanperä om nya bilen: Svår på snö och is

Svenska rallyt närmar sig och VM-förarna testar sina bilar inför vintervägarna i Umeå. – Bilen är svårkörd på snö och is, säger finske förhandsfavoriten Kalle Rovanperä om Toyotas nya GR Yaris.

Pappa Harri vann Svenska rallyt 2001. Nu ska sonen Kalle jaga segern bland höga snövallar. Alla räknar med rejäla vintervägar när Svenska rallyt flyttar från Värmland till Västerbotten.

De tre fabriksstallen gör den här och nästa vecka de sista finjusteringarna men teamen har redan hunnit provköra de nya rallybilarna på snö och is.

Toyota-teamet valde att testa i Finland och alla fyra förarna var på plats, det vill säga Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta och Esapekka Lappi. Lappi tar över Sebastien Ogiers bil, den som kom tvåa bakom Sebastien Loeb i Monte Carlo.

Och om det är Evans det snackas mest om som slutsegrare i årets VM-serie får Rovanperä bära det mesta av favoritskapet inför Svenska rallyt i egenskap av finländare.

Enligt Rovanperä kommer tävlingen i Sverige att bli en utmaning för förarna, bland annat på grund av att den nya hybriddrivlinan lägger på 70 kg vikt på tävlingsbilarna.

– Det känns bra men också väldigt svårt, sammanfattade Rovanperä de första dagarna på snö.

Arbetade hårt med inställningar

– Vi hade en hel del arbete att göra med inställningarna för snö, den här bilen kommer att hålla oss sysselsatta. Det här är första gången på snö och grus och du känner verkligen den extra vikten, sa Rovanperä till brittiska motorsportsajten Autosport.

Rovanperä vittnar om att det blir en hel del rattande i bilen och att det krävs en noggran och exakt körning för att det ska gå snabbt. Det är inte helt enkelt men jag hoppas att vi ska få till det.

I Monte-Carlo började Rovanperä långsamt men han körde snabbare och snabbare och när andra förare tvingades att bryta efter misstag blev det till slut en godkänd fjärdeplats. 21-åringen från Jyväskylä vann tre sträcksegrar på sin väg uppåt i resultatlistan.

Teamet arbetade hela helgen med inställningarna på bilen och hittade flera förbättringar. 

– Vi arbetade hårt hela teamet för att hitta rätt inställning. Till slut var bilen bra och jag kunde börja köra i min egen fart, då kändes det bra.

En anledning till att Rovanperä inte kände sig hemma i bilen var att de ägnat försäsongen åt att prova bilen och tillförlitligheten mer än att ägna sig åt enskilda förares önskemål. Därför inledde alla Toyotaförarna med ungefär samma inställningar. I Svenska rallyt hoppas Rovanperä att han inte behöver göra lika mycket grundarbete utan gå mer på finjusteringarna tidigt i tävlingen.

Toyota har vunnit Svenska rallyt tre gånger på de senaste fyra försöken. Bara Thierry Neuville, 2018, har brutit den japanska segerraden. Men senast en finländare vann var 2017 då Jari-Matti Latvala, i dag Rovanperäs teamchef, tog en överraskande seger. Överraskande för att det då var Toyotas första VM-säsong efter comebacken till VM-serien.

Totalt har Finland 21 segrar i Svenska rallyt, överlägset flest efter Sverige. Men senast en svensk vann vår egen VM-deltävling var 1997 då Kenneth Eriksson vann i en Subaru.

Regerande mästare är Elfyn Evans som vann tävlingen 2020 – i en Toyota.