Kalle Rovanperä i sin Toyota GR Yaris WRC1 under Monte-Carlo-rallyt. Foto: Toyota/McKlein

Kalle Rovanperä om nya bilen: Svår på snö och is

Svenska rallyt närmar sig och VM-förarna testar sina bilar inför vintervägarna i Umeå.

– Bilen är svårkörd på snö och is, säger finske förhandsfavoriten Kalle Rovanperä om Toyotas nya GR Yaris.

Pappa Harri vann Svenska rallyt 2001. Nu ska sonen Kalle jaga segern bland höga snövallar. Alla räknar med rejäla vintervägar när Svenska rallyt flyttar från Värmland till Västerbotten.

De tre fabriksstallen gör den här och nästa vecka de sista finjusteringarna men teamen har redan hunnit provköra de nya rallybilarna på snö och is.

Toyota-teamet valde att testa i Finland och alla fyra förarna var på plats, det vill säga Kalle Rovanperä, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta och Esapekka Lappi. Lappi tar över Sebastien Ogiers bil, den som kom tvåa bakom Sebastien Loeb i Monte Carlo.

Och om det är Evans det snackas mest om som slutsegrare i årets VM-serie får Rovanperä bära det mesta av favoritskapet inför Svenska rallyt i egenskap av finländare.

Enligt Rovanperä kommer tävlingen i Sverige att bli en utmaning för förarna, bland annat på grund av att den nya hybriddrivlinan lägger på 70 kg vikt på tävlingsbilarna.

– Det känns bra men också väldigt svårt, sammanfattade Rovanperä de första dagarna på snö.

Arbetade hårt med inställningar

– Vi hade en hel del arbete att göra med inställningarna för snö, den här bilen kommer att hålla oss sysselsatta. Det här är första gången på snö och grus och du känner verkligen den extra vikten, sa Rovanperä till brittiska motorsportsajten Autosport.

Rovanperä vittnar om att det blir en hel del rattande i bilen och att det krävs en noggran och exakt körning för att det ska gå snabbt. Det är inte helt enkelt men jag hoppas att vi ska få till det.

I Monte-Carlo började Rovanperä långsamt men han körde snabbare och snabbare och när andra förare tvingades att bryta efter misstag blev det till slut en godkänd fjärdeplats. 21-åringen från Jyväskylä vann tre sträcksegrar på sin väg uppåt i resultatlistan.

Teamet arbetade hela helgen med inställningarna på bilen och hittade flera förbättringar. 

– Vi arbetade hårt hela teamet för att hitta rätt inställning. Till slut var bilen bra och jag kunde börja köra i min egen fart, då kändes det bra.

En anledning till att Rovanperä inte kände sig hemma i bilen var att de ägnat försäsongen åt att prova bilen och tillförlitligheten mer än att ägna sig åt enskilda förares önskemål. Därför inledde alla Toyotaförarna med ungefär samma inställningar. I Svenska rallyt hoppas Rovanperä att han inte behöver göra lika mycket grundarbete utan gå mer på finjusteringarna tidigt i tävlingen.

Toyota har vunnit Svenska rallyt tre gånger på de senaste fyra försöken. Bara Thierry Neuville, 2018, har brutit den japanska segerraden. Men senast en finländare vann var 2017 då Jari-Matti Latvala, i dag Rovanperäs teamchef, tog en överraskande seger. Överraskande för att det då var Toyotas första VM-säsong efter comebacken till VM-serien.

Totalt har Finland 21 segrar i Svenska rallyt, överlägset flest efter Sverige. Men senast en svensk vann vår egen VM-deltävling var 1997 då Kenneth Eriksson vann i en Subaru.

Regerande mästare är Elfyn Evans som vann tävlingen 2020 – i en Toyota.

Sverige och Finland har dominerat

De första åren

1950 kördes det allra första Svenska rallyt med Per-Fredrik Cederbaum i en BMW som vinnare. Tävlingen gick under namnet Midnattssolsrallyt och hade inte så mycket gemensamt med dagens vinterrally. Sommarupplagan av Svenska rallyt kördes varje år till och med 1964 och det var idel svenska segrare. 1959 vann Erik Carlsson ”På taket” i en Saab och hans vinst följdes av två raka segrar av Saab-kompisen Carl-Magnus Skogh.

1965 kördes det allra första vinterrallyt och tävlingen får då namnet Svenska rallyt/Rally Sweden. Tom Trana är den första vintervinnaren i en Volvo PV.

 

Svenska profilerna

Flera av våra svenska världsstjärnor fick sina stora genombrott i det tuffa Svenska rallyt. Det var där de för första gången kunde möta sig med den internationella eliten och det var också där unga talanger kunde tävla mot etablerade förare i en tuff miljö.

1968 vann Björn Waldegård sin första av totalt fem segrar i Svenska rallyt. Erik Carlsson vann redan 1959 och Stig Blomqvist vann i en Saab V4 1971. Stig Blomqvist är bäst i Svenska-historien med sina sju segrar och totalt 12 pallplatser.

Andra förare, som Per Eklund, Kenneth Eriksson, Mikael Ericsson, Anders Kulläng, Ingvar Carlsson, Mats Jonsson, Thomas Rådström, Daniel Carlsson, PG Andersson, Mattias Ekström, Patrik Sandell, Patrik Flodin och Pontus Tidemand, har alla uppmärksammats för sin kamp mot världseliten på hemmaplan. I år är det Oliver Solberg som är det stora hemmahoppet.

 

VM-åren

När rally-VM startade 1973 var Svenska rallyt direkt en del av VM-kalendern. Då och då har det gnällts på att det varit för varmt och får dåliga vintervägar men den svenska arrangören har om och om igen röstats fram av förarna som den allra bästa deltävlingen. Att rallyt är det enda vinterrallyt och därmed tillfört en ny dimension till VM-serien har i omgångar räddat tävlingen.

Tre gånger har tävlingen ställts in. 1974 som en följd av oljekrisen, 1990 på grund av det milda vintervädret och så förstås 2021 på grund av coronapandemin. Även 2016, var det nära att arrangören tvingades ställa in med rallyt räddades efter att några sträckor strukits från programmet. Tävlingen hade inte heller VM-status 1994 då Thomas Rådström vann totalt.

2009 kördes inte tävlingen då den inte ingick i VM-serien. VM-arrangörens idé var att Sverige och Norge skulle dela på vintertävlingen. Men den norska arrangören lyckades inte, trots hjälp från Sverige, att arrangera mer än en deltävling. 2010 var Svenska rallyt tillbaka i VM-kalendern och på våren 2010 stod det klart att norrmännen inte kunde klara en tävling 2011.

Svenska rallyt körs traditionellt andra helgen i februari och är sedan många år den andra VM-deltävlingen för året efter Monte Carlo.

I år har rallyt flyttats från Värmland till Umeå för att vi ska vara säkra på att få vinterväglag.

 

Nordisk dominans

Länge hette det att det bara var svenska och finska förare som kunde klara av de svåra vintervägarna i Sverige. Topp- och världsförare som Carlos Sainz, Walter Röhrl, Didier Auriol och Colin McRae lyckades aldrig vinna den prestigefyllda tävlingen. Extra jobbigt för de här förarna var det att Svenska rallyt ansågs vara den snabbaste tävlingen i VM-serien och att det krävdes ett visst mod att köra så snabbt på snöiga och isiga vägar.

När Sebastien Loëb vann Svenska rallyt 2004 var han den förste utanför Sverige eller Finland att vinna. Året därpå fick vi den första norske vinnaren i Petter Solberg.

Sebastien Ogier vann tävlingen 2013 och även 2015 och 2016. Ott Tänak blev förste estländare att vinna 2019 och 2020 bröts britternas förbannelse då Elfyn Evans vann tävlingen.