Koenigsegg funderar på att ställa upp i Le Mans
Plötsligt kan Le Mans bli än mer intressant sett ur ett svenskt perspektiv. När reglerna snart görs om kan nämligen Koenigsegg komma att stå vid startlinjen.
FIA, Internationella bilsportförbundet, har beslutat att införa en ny toppklass i långloppsserien WEC där Le Mans 24-timmars ingår. Denna nya klass, just nu kallad hypercar-klassen, är tänkt att ersätta LMP1-klassen från säsongen 2020 där just 24-timmars årgång 2021 på Circuit de la Sarthe är en del. Bland de stora nyheterna i klassen är att bilarna ska vara mer ”normala”, det vill säga supersportbilar och liknande, och de ska inte vara aerodynamiska vidunder som i dag (LMP1) utan ska starkt påminna om biltillverkarnas befintliga modeller. Den nya klassen har fått uppmärksamhet från bland annat Toyota, McLaren, Aston Martin, Ferrari och Ford som alla har varit med och börjat forma grunderna till vad som komma skall.
Nu visar det sig att även svenska Koenigsegg har fått upp ögonen för att delta i tävlingarna, efter att ha försökt 2007 men fallit på målsnöret (egentligen fel uttryck i detta sammanhang eftersom de aldrig tävlade) då reglerna för klassen de skulle köra i hastigt gjordes om.
Till brittiska Top Gear säger Christian von Koenigsegg att det är fantastiska nyheter om regelförändringarna och att han är öppen för att tävla.
– Detta är bra. Vi är så glada över det. Vad jag har förstått är att det slutliga reglementet ännu inte färdigt, men vi tittar på dem på nära håll. Äntligen finns där en chans.
Men den nya toppklassen i Le Mans/WEC är tänkt att köras med uteslutande hybridbilar. Det verkar inte vålla några problem för Koenigsegg då Christian von Koenigsegg snabbt ser alternativ:
– Jag hörde att det kanske måste vara en hybrid, och efterföljaren till Agera är inte en hybrid. Men självklart kan vi lägga till några hybridgrejer om vi måste på grund av reglerna. Kanske Regera är en bättre kandidat. Vi får se, avslutar han.
Bilden ovan är från när Koenigsegg med One:1 slog nytt banrekord på Spa-Francorchamps.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se