Let the party begin!
I helgen är det dags för årets största motorsportfest på hemmaplan, Svenska Rallyt. Tusentals rallyfans kommer att vallfärda till Värmland för att se världens bästa rallyförare. Och det finns hopp om en svensk seger!
Svenska Rallyt är en folkfest värdig namnet. Mer så i år än på lång tid då vi har en hemmaförare som kan slåss om segern: P-G Andersson i Ford Fiesta WRC.
Då reglementet i rally-VM är helt nytt för året (läs mer om detta i Teknikens Värld 5/11, som finns att köpa nu) är det helt ovisst vem som ska vinna.
För P-G Andersson såg en start helt omöjlig ut för en månad sedan, men då startades en spontan insamling vilken genererade en miljon kronor och plötsligt hade P-G möjligheten att hyra en helt ny Ford Fiesta WRC. Bilen är lackerad i gult och blått för att hedra Sverige och svenskarna som sett till att göra starten möjlig.
Om det går riktigt bra för P-G och han ligger före fabriksförarna från Ford, Mikko Hirvonen och Jari-Matti Latvala, är det inte helt omöjligt att det utgår stallorder att han ska släppa förbi dem, då P-G inte ska köra hela VM-serien.
Osportsligt kan tyckas, om så sker, men en sådan gest genererar garanterat fler starter i Ford-teamet.
Men vi ska inte gå händelserna i förväg. Utöver de redan nämnda fabriksförarna, och P-G, finns det en rad förare som kan vara med och leka.
Ford är favoriter. Hirvonen vann i fjol, Latvala 2008. På startlinjen i identiska Ford Fiesta WRC står även bland annat Henning Solberg, hans norske landsman Mads Östberg, britten Matt Wilson och amerikanen Ken Block.
Citroën kontrar med sjufaldige världsmästaren Sébastien Loeb och Sebastien Ogier i fabriksteamet.
Jag bevittnade deras presskonferens i Paris inför årets säsong och Ogier kommenterade frågan om han hade problem med sin vinnande teamkollega:
– Nej, inte alls. Vi pratar ju med varandra. Förra året växlade jag inte ett ord med min teamkamrat.
Den kollegan var Kimi Räikkönen som i år kör i egen regi under det underfundiga namnet Ice 1 Racing. Kimi kallas ju för Iceman på grund av sin kylighet i flera aspekter.
I egen regi i en Citroën kommer också norrmannen Petter Solberg. Citroën kör även de helt nya bilar – DS3 WRC. Alla bilar har nu 1,6-litersmotor med turbo och de är redan lika snabba som de tidigare bilarna med större motorer.
Även om det är högst troligt att fabriksteamens makt och resurser till slut kommer att avgöra är det länge sedan en VM-tävling i rally kändes så här öppen.
För svenskt vidkommande finns det mer att hoppas på.
Patrik Flodin är favorittippad i standardbilsklassen PWRC med sin Subaru Impreza. Patrik Flodin vann förra året i Svenska Rallyt. Outsider är STCC-mästaren Richard Göransson som gjort bra resultat i testtävlingar inför rallyt. Göransson kör en Mitsubishi Evo X1, alltså senaste generationen.
Patrik Sandell ska inte köra WRC i år utan den något lägre rankade IRC-serien. Men Svenska Rallyt vill han inte missa och kommer till start i en Skoda Fabia Super 2000. Sandell kör inte om VM-poäng men hoppas på att kunna jäklas med topp tio.
Ytterligare en svensk kör i VM, men inte heller han om VM-poäng då klassen FIA Academy, liksom Super 2000, inte ingår i Svenska Rallyt. Det är hemmaföraren Fredrik Åhlin som kör en Ford Fiesta R2. Bilmodellen kommer att användas i årets junior-VM, alla kör likadana bilar. Åhlin kör det mästerskapet, liksom Victor Henriksson och Calle Ward.
Utöver WRC körs också SM i rally vilket innebär att cirka 130 bilar kommer till start.
SVT sänder sammandrag varje dag, och även Viasat Motor är flitiga.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se