Lynk & Co uppdaterar sin tävlingsbil
Geely Group Motorsport vässar sin Lynk & Co 03 TCR. Nu ser det också ut som att man återupptar sin avbrutna satsning i WTCR. Eller, rättare sagt i TCR World Tour som mästerskapet har bytt namn till.
I augusti i fjol meddelade Cyan Racing att man med omedelbar verkan avbryter sin satsning i WTCR, världsmästerskapet i standardvagnsracing. Då var det på grund av däckproblem, deras tunga bil belastade däcken för hårt.
Nu verkar det som om teamet är på väg tillbaka. I år heter mästerskapet TCR World Tour och följer ett något annorlunda upplägg. Till detta har Geely Group Motorsport uppdaterat tävlingsbilen Lynk & Co 03 TCR dels för att spegla de uppdateringar som gatbilen fick i höstas, dels för att uppfylla de nya regler som finns för säkerheten med en ny kraschstruktur och störtbur, inklusive en ny taklucka för att kunna lyfta ut föraren genom efter en kollision.
Dessutom har man förberett bilen för det hybriddrivsystem som kommer att gälla för TCR från och med 2024. För innevarande år behåller man den tidigare drivlinan med en tvåliters turbomotor på 340 hästkrafter som driver på framhjulen genom en sexväxlad sekventiell låda.
De första bilarna kommer att levereras till Cyan Racing, som driver Lynk & Co-bilarna i TCR World Tour med Thed Björk och Ma Qing Hua som förare. Därefter kan hugade spekulanter köpa loss bilar för 148 000 euro.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se