Många frågor efter Romain Grosjeans krasch
Hur kunde det hända, varför klövs bilen på mitten, varför började den brinna och vad kan förbättras? Det är bara några av frågorna som världen ställer sig efter den allvarliga krasch som Romain Grosjean råkade ut för i Bahrains GP i söndags.
Sedan Ayrton Senna förolyckades på Imola 1994 har antalet omkomna F1-förare minskat kraftigt. Under de senaste 26 åren är det bara fransmannen Jules Bianchi som omkommit efter att ha kört ihop med en hjullastare på Suzuka 2014. Han ådrog sig svåra skador och gick bort året därpå.
I söndagens tävling i Bahrain kraschade Romain Grosjean våldsamt. Bilen klövs på mitten och började brinna, men Grosjean ådrog sig endast lättare brännskador och är i dag vid liv sannolikt tack vare den halo som introducerades i Formel 1 inför säsongen 2018. Halon skyddar förararna, men har varit starkt ifrågasatt. Efter Grosjeans krasch är det flera förare som har ändrat åsikt angående halo-konstruktionen.
https://youtu.be/xFRLodk8OZoMen hur kunde Romain Grosjeans krasch hända, och vad var det som gick så oerhört snett när han nådde skyddsbarriären i 221 km/h? Frågorna är oerhört många.
På Sveriges största motorsportblogg PolePosition går Scott Mitchell genom de olika frågeställningar som har uppstått efter söndagens olycka, inte minst frågan om vilka lärdomar kraschen måste leda till. Observera att inlägget är på engelska.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se