Mantorps varvrekord i farozonen
Den 30 september kommer Mattias Ekström till STCC-finalen för att försöka slå det officiella varvrekordet på Mantorp med sin Audi DTM-bil.
DTM-föraren Mattias Ekström siktar på Mantorps varvrekord under "Posten Grande Finale". Det officiella varvrekordet på Mantorp Park, 1:11.69, sattes 1981 i en Formel 2-bil.
– Vi har kalkylerat på vad som är möjligt och med rätt förutsättningar ska det gå att slå tiden med en sekund, säger Mattias Ekström.
I samband med säsongsfinalen i STCC på söndag är det tänkt att rekordförsöket ska bära frukt. Med en varvtid på närmare 1:10 skulle Ekström slå de snabbaste tiderna i STCC med över tio sekunder.
Den tyska standardvagnsserien DTM (Deutsche Touringwagen Meisterschaft) har friare regler än den svenska motsvarigheten och bilarna har fler hästkrafter och vassare chassin. Mattias Ekströms Audi A4 DTM har 460 hästkrafter och väger under 1 000 kilo, vilket kan jämföras med runt 280 hästkrafter i en STCC-bil som väger 100 kilo mer.
– Besökarna på Mantorp kan förvänta sig att få se ett försök som tangerar gränsen för vad både jag och bilen klarar av, fortsätter Ekström.
Mattias Ekström kommer till STCC-finalen med både bil, trailer och ett helt team med full set-up för racing. Besökare kommer att kunna se, känna på och uppleva DTM i depåområdet på Mantorp för första gången!
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se