Mark Webber: Formel 1 måste elektrifieras
Vi träffas i Porsches eget rum till höger innanför entrén till den stora mässanläggningen i centrala Los Angeles. Bakom står en av totalt fem världspremiärer som Porsche visade på bilutställningen och intill finns den del av utställningen som Porsche ägnat åt att beskriva ljudet de skapat för nya elbilen Taycan GTS. Och kanske är det ljudet som till slut blir räddningen för elbilen och det som gör att eldrivna sportbilar blir accepterade bland förare som Mark Webber.
Hur viktigt är ljudet för upplevelsen i en sportbil och i förlängningen även en eldriven racerbil?
– Det är en stor faktor, ingen tvekan om det. Jag hade lyckan att få köra några av de mest spännande racerbilarna i världen, som F1-bilar med V10-motor. Sen har jag kört en Porsche 919 med en fyrcylindrig tvålitersmotor med turbo men också med eldrivlinan till. Jag var riktigt, riktigt skeptisk och tänkte hur mycket känsla är det egentligen i en elbil? Men det unika med den extrema accelerationen och att allt är så tyst, är så ovanligt. Så det är inte helt negativt.
– Jag hade en grillkväll hemma med några vänner för några år sedan och vi hade en Taycan där. Där fanns flera före detta F1-förare och alla ville ta ett varv runt kvarteret. De frågade alla om de kunde ta en sväng, och de hade alla tävlat i F1. Så det säger en del. Det största för mig är att vi behöver jobba på att få ner vikten på elbilarna, det är viktigast av allt.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se