Mattias Ekström om Dakar: ”Det är kul att köra smart”
Audi värvar tre stjärnförare till sin satsning på att vinna klassiska Dakar-rallyt.
Då får Mattias Ekström ta rollen som junior och nybörjare bakom rutinerade Stephane Peterhansel och Carlos Sainz.
”Jag bidrar inte med så mycket just nu men vi är ett bra gäng som har roligt tillsammans”, säger Ekström.
En eldriven bil i Dakar-rallyt. Det blir verklighet när Audi storsatsar på den nya tekniken och drivlinan i det klassiska långloppet. För att vara med och slåss om slutsegern redan första året har Audi värvat tre riktiga storstjärnor som förare. Dessutom har Audi satt projektet i händerna på Sven Quandt och Q Motorsport. Quandt har tidigare bland mycket annat guidat Mitsubishi till flera segrar i Dakar-rallyt.
Mattias Ekström, 42, känner sig som nybörjare i teamet bakom Peterhansel. 55, och Sainz, 59. Peterhansel har vunnit Dakar-rallyt 14 gånger och Sainz har tre segrar jämte sina två VM-titlar i rally. Mattias Ekströms meritlista är i sig på minst samma nivå, bortsett Dakar-rutinen då. Den stannar vi en första start tidigare i år.
Den nya Audi-bilen finns på ritbordet men inom två månader hoppas Ekström få köra bilen.
– Jag har bara sett den i datorn och varit med och tittat på förarens position och lite annat. Den ser väldigt fräck ut och följer det nya reglementet för Dakar, berättar Mattias Ekström.
Teamet har redan träffats och Ekström trivs med Peterhansel och Sainz.
– Vi är ett bra gäng som har det roligt ihop, det är viktigt när vi ska spendera så mycket tid tillsammans. Det blir också en annan teamkänsla när inte varje sekund eller hundradel betyder lika mycket. Vi delar med oss mer till varandra jämfört med i racing och rally, så upplever jag det i alla fall. Men jag har inte så mycket att bidra med än så länge.
Kul att köra långsammare
Mattias Ekström har arbetat med den tidigare rallytalangen Emil Bergkvist en tid och Bergkvist blir som kartläsare en viktig pusselbit i Dakar-satsningen.
– Det är mycket navigeringen som avgör och Emil är duktig. Vi har kul tillsammans och det är bra energi i bilen.
Långlopp är lite annat jämfört med racing, rally och rallycross. Hur är det att börja köra lite långsammare?
– Smartare skulle jag säga, haha, snabbt men smart. Det är roligt faktiskt. Kombinationen snabbt och smart är en utmaning.
Teamet börjar testa bilen i sommar inför tävlingen som körs i Saudiarabien i januari nästa år.
– Jag inser att jag är junior och nybörjare i det här sammanhanget och att tro att jag ska vara med i toppen är inte realistiskt. I de här tävlingarna är det mycket rutin som avgör och det brukar vara samma fyra, fem förare det snackas om.
– Topp tio är mer realistiskt och topp fem skulle kännas som en seger.
Vid sidan om satsningen inför Dakar 2022 kör Mattias Ekström också nya serien Extreme E. Nästa deltävling i den serien körs på Grönland i slutet av augusti.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se