1 AV 3
Foto: Audi Motorsport
2 AV 3
Foto: DPPI/Gregory Lenormand/LiveMedia/Shutterstoc / Shutterstock
3 AV 3

Mattias Ekström: Rally-VM har kört åt rätt håll

Det blev till slut ingen start i Svenska rallyt för Mattias Ekström - tiden räckte inte till.

Men Ekström tycker att rally-VM har valt rätt väg med den nya elektrifierade drivlinan. Till skillnad mot rallycross som satsar helt på elbilar.

– Det verkar som att fansen inte är med på den förändringen och det kan vara ett för stort steg, säger Ekström som vann rallycross-VM 2016.

Elektrifiering är den stora snackisen i motorsportvärlden. Flera mästerskap brottas med hur de ska försöka göra tävlingarna och bilarna mera klimatvänliga. Elbilsmästerskapet Formel E har det kämpigt sedan flera stora tillverkare hoppat av. Samtidigt ska F1 komma med ett nytt tekniskt motorreglemente från 2026 och alla räknar med att det blir någon form av elektrifiering i kombination med klimatvänligare bensin. Redan i år sker en större iblandning av etanol i det bränsle som F1-teamen använder.

Mattias Ekström har testat det mesta inom bilsportvärlden och kommer precis från att ha kört en eldriven Audi i Dakarrallyt. Där hade Audi löst räckviddsfrågan med att låta en bensinmotor ladda batteriet.

Delvis på samma sätt gör rally-VM som från och med i år kombinerar eldrift med bensindrift. I rally-VM användes en form av laddhybriddrivlina men med än så länge relativt kort räckvidd på el. Men rally-VM har kvar ljudet från förbränningsmotorn och rejält med effekt.

Tror inte på rallycross med elbilar

Rallycross-VM går åt ett annat håll och satsar i år på bilar med enbart elmotorer och batterier.

Mattias Ekström är kritisk till beslutet att satsa på elbilar.

– Jag tycker rallycross är en fantastisk sport. Eldrift på sitt sätt, det kommer förarna att tycka är fränt. Men hatet som fansen har delat med sig av har jag stor respekt för. Den bästa idén tror jag hade varit att blanda el och bensin. En enhetsdrivlina bara på el och där de tar bort all bensin, jag tror det blir jättesvårt, det blir stentufft.

– Det kanske är bättre att göra det i mindre steg. Rally-VM är ett starkt mästerskap med en lång historia. Och inte ens de som har den kulturen vågade gå så långt att de satsade på elbilar. Ändå är det kanske ett mästerskap som faktiskt hade klarat av det, bara för att det är så starkt redan.

Istället för enbart elbilar hade Ekström föredragit en blandning, då hade fansen kunnat heja på sina egna favoriter i fältet.

Mattias Ekström har tävlat med elbilar i Extreme E - en form av äventyrsrally med bilar som går på bara el. Och han tycker att äventyrsrallyn är svårt och utmanande. Hans egna team EKS vann dubbelt i prototypklassen i Dakar.

Har koll på serier

– De som är duktiga och som kan får belöning här. Jag tycker att rallycross har de fränaste bilarna och det är ett coolt tävlingsformat men det är lite för enkelt om man jämför med Dakar där man får spela med sina resurser på ett lite annat sätt.

– Det känns som att intresset ökar för Dakarrallyt och går det det kommer fler och fler och det blir en liten boom kan man säga.

Du har lite koll på olika serier och vad som kan vara intressant?

– Det har jag alltid haft. Det tråkiga med motorsport är att direkt någon ser att något växer och blir starkt så kommer det en promotor eller något och vill bli rika. De höjer priserna och till slut är det inte värt att vara kvar för sponsorer och tävlande, då får man gå någon annanstans.

– När rallycross peakade där 2018 var det jättefränt, sen stendog det på någon månad. Det är formel 1 och WRC som har tillräckligt mycket uppbyggt, status, historia, image - som överlever. Allt som är i en uppbyggnadsfas, ja, då ska alla mjölka kon innan den har matats. fler borde gå på lantbruksuniversitet.

De lite friare spelreglerna i tävlingar som Dakarrallyt tror Mattias Ekström har en ljusare framtid än mästerskap där bilarna byggs med enhetskomponenter.

– Alla säger att det måste bli billigare. Men sänks också värdet av att vara med så vill ingen investera. Värdet måste hela tiden vara högre än kostnaderna.