Mattias Ekström släpper ratten – blir sportchef
Efter strapatserna i Dakarrallyt och segern i Race of Champions har Mattias Ekström klivit ur bilen för att bli sportchef för rallycross-VM.
Ekström får titeln Sporting Director i företaget RXP som sköter VM-serien.
– Jag har varit runt rallycross sedan 1980- och 1990-talet och tävlat själv så det här blir en kul utmaning för mig.
Inför säsongen 2022 gick rallycross-VM över till att tävla med elbilar. Många fans gnällde och saknade framför allt ljudet från de gamla rallycrossbilarna och mästerskapet försenades på grund av produktionsproblem.
Men inför den andra säsongen tar seriens arrangör RXP hjälp av världsmästaren från 2016, DTM-mästaren och den fyrfaldige Race of Champions-vinnaren Mattias Ekström.
Ekström får titeln Sporting Director och ska arbeta tätt tillsammans med vd:n Arne Dirks för att lyfta mästerskapet ytterligare.
För Mattias Ekström blir det ett kärt återseende då han tävlat flera säsonger i rallycross-VM.
– Det blir annorlunda nu när jag inte tävlar själv men det är kul att vara tillbaka. Jag har varit runt rallycross sedan jag var barn och såg min pappa tävla i Europamästerskapet under 1980- och 1990-talet. Det är bilsportgren jag älskar och jag är säker på att den har en bra framtid, säger Mattias Ekström i ett pressmeddelande.
Kommer till Sverige i juli
I sin nya roll ska Mattias Ekström göra lite av varje och ha kontakt med sponsorer och olika affärspartners till VM-serien.
– Jag vill använda min erfarenhet till att stärka serien i det här viktiga läget. Jag kommer att arbeta nära förarna, teamen, banorna, våra partners och såklart Arne Dirks och resten av RXP-gänget.
Mattias Ekström har tävlat med flera olika typer av elektrifierade bilar och menar att rallycross passar perfekt för elbilen.
– VM-serien har visat under sina nio år att den kan fånga fans och skapa bra tävlingar som få andra mästerskap klarar av. Visst, det har varit några tuffa år men jag tror att det bästa finns framför oss. Alla ingredienser finns på plats. För mig är elektrifieringen och rallycross den perfekta matchningen.
– Mästerskapet tillåter tillverkare och privatteam att utveckla och visa ny teknik utan att det påverkar klimatet negativt, det är en vinn-vinn-lösning.
Årets VM-serie innehåller totalt åtta deltävlingar. Serien inleds i Ungern den 20-21 maj och kommer till Sverige och Höljes den 1-2 juli.
Mattias Ekström väntas återvända till Dakarrallyt i december för ett tredje försök att vinna tillsammans med Audi.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se