Mattias Ekströms NASCAR-debut! – exklusiv liverapport på teknikensvarld.se
Teknikens Värld är enda svenska tidning på plats när Mattias Ekström som förste svensk någonsin gör debut i högsta serien i NASCAR. PeO Kjellström rapporterar.
Mattias Ekström har nått sina drömmars mål, att få tävla i NASCAR. Och han gör det grundligt. Inte nog med att han tävlar i Sprint Cup series som är högsta divisionen, han kör även K&N Pro Series West vilken är en klass för lite äldre NASCAR-bilar. Och trots att han hoppar mellan bilarna i 25-gradig värme verkar han inte det minsta tagen.
Det var väl ingen som hade räknat med att Mattias Ekström skulle figurera i den absoluta toppen i Sprint Cup. Inte med tanke på att han aldrig sett banan förr och att konkurrenterna kört hur många mil som helst med sina bilar.
I NASCAR har man sina egna regler. Sålunda körde man ett träningspass på morgonen, fredag Kalifornien-tid, och sedan direkt ett kval. I morgon fortsätter man med två träningspass. Well…
För att få mer tid på banan valde Mattias att köra även K&B Pro Series West med bilar som är typ fem år gamla och har mindre effekt och sämre aerodynamik. Om det var bra eller inte återstår att se, bilarna uppför sig ganska olika.
Hur som var han tolva samt åtta i de inledande träningspassen i den äldre klassen vilket får klassas som godkänt. Han kapade drygt en sekund på det andra träningspasset. Men tydligen insåg även Mattias att skillnaderna var för stora, vilket kunde förstöra känslan för Sprint Series-bilen, så i kvalet körde han bara ett tidsvarv och står som elfte förare i morgondagens tävling. 36 förare deltager.
I Sprint Series går det lite tyngre, men Red Bull-teamet har kraftiga problem med sina Toyota Camry-bilar. Jag skulle egentligen inte ha fått vara så långt in i depåboxen som jag var men såg där i alla fall hur Mattias förklarade för sin ”crew chief” Jimmy Elledge att med kroppsspråk förtydliga att bilen understyrde och överstyrde samtidigt.
Så tolkade jag det i alla fall, Mattias är inte lätt att få en sekund med, han har fullt upp med körning hela tiden.
Jag satt ner med hans flickvän Heidi en stund och hon berättade att han inte hade pratat med Mattias överhuvudtaget på hela dagen. Hon lär väl vara viktigare än mig så då förstår ni hur stressigt Mattias Ekström har det.
En kvarts mediastund var i alla fall inplanerad och det är förarna tvingade att ställa upp på. Intresset för den förste svensken i NASCAR var påtagligt. Mikrofonerna stod som en skog framför dalkarlen.
Mattias har redan lärt sig att man som förare inte klagar på bilen eller teamet utan sa bara att det var lite problem och han hoppades att det skulle vara fixat till kvalet. Det var det uppenbarligen inte och när Mattias hoppade kråka över en banmarkering blev det inga bra tider. Han slutade på 38:e plats av de 46 som försökte kvala in. Han var i alla fall klar för start eftersom bil nummer 83 ligger så pass högt upp att den är direktkvalad oavsett resultat.
Som en jämförelse slutade teamkamraten Scott Speed som nummer 23. Dansken Jan Magnussen som överraskande dök upp till start startar som 32, men då ska man veta att Jan kört många mil i Chevrolets NASCAR-bil. Han ingår ju i familjen genom sina styrningar i Chevrolet Corvette i sportvagnsracing.
Kasey Kahne har pole position före Jimmie Johnsson. Sprint Series avgörs på söndag. I morgon lördag kör Mattias Ekström finalen i K&W Pro Series West.
Det går att vinna på Infenion Speedway (som tidigare hette Sears Point) från dåliga startpositioner. Mattias kompis Juan Pablo Montoya har gjort det från startruta 22.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se