Mattias kör Thompsons Alfa i STCC
Mattias Andersson gör i år en storsatsning på STCC genom att köra James Thompsons fjolårs Alfa 156. Med den bilen vann Thompson två race i fjol, var bäste poängplockare under andra halvan av WTCC-säsongen och kom trea totalt i VM.
Mattias Andersson är på väg att bli en av Europas mest rutinerade Alfa Romeo-förare inom standardvagnsracingen. För Linköpingsbon Andersson blev fjolårets STCC-säsong den bästa hittills med Alfa Romeo. Målet är att han med den nya bilen i år ska kunna överträffa fjolårets tiondeplats i mästerskapet. Med tanke på att platserna 1-9 intogs av förare som körde för team med flerfaldigt större budget och ofta i tvåbilsteam, medan Mattias Andersson var ensam med sin röda Alfa, var det en hedervärd bedrift.
Men nu är tanken att det ska bli bättre resultat. Och materialet han använder kunde inte vara bättre. I år ska Mattias Andersson köra James Thompsons fabriksbil, byggd av N.Technology i Italien, från fjolårets VM-säsong i WTCC där han blev trea.
– Det är det nyaste de gjort och helt klart lär ju bilen utvecklats en hel del sedan min gamla byggdes. Vi får även upp tekniker från N.Technology som skall hjälpa oss hitta rätt inställningar på bilen. Det är värt mycket, säger Mattias Andersson.
Överhuvudtaget ser det ljusare ut än på länge för MA:GP/Alfa Romeo.
– De flesta sponsorer fortsätter eller till och med utökar sitt stöd och ny bil lär ju inte göra anslutningen sämre. Dessutom ser STCC-säsongen mera spännande ut än på länge med två timmar direktsänt från varje racedag i SvT24. Det blir också ett stadslopp i Göteborg och hela STCC kör på miljöbränsle. Det blir lite jubileum i andra STCC-racet också då jag kör min 400:e tävling i karriären (93 av dem är segrar). Det är tredje året vi driver teamet i egen regi och det är mitt 26:e år som racerförare, säger Mattias Andersson.
Debuten med den nya bilen sker i STCC-premiären den 20 april på skånska Knutstorp.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se