Mitsubishi i-MiEV Evolution till Pikes Peak
Mitsubishi ställer återigen upp i backtävlingen Pikes Peak, och denna gång har man siktet inställt på att slå världsrekord – i lilla elbilen i-MiEV.
Precis som den till yttermåtten mätt modesta i-MiEV är backtävlarversionen eldriven, men ungefär där slutar de flesta likheterna. Karossen på Pikes Peak-versionen i-MiEV Evolution består av en rörram klädd i kolfiber som blivit rejält breddad.
i-MiEV Evolution har samma tre motorer och batteri som citybilen den bygger på, fast allt har trimmats upp till tävlingen. Alla tre motorer är på 109 hästkrafter, vilket sammanslaget ger en totalteffekt på 327 hästkrafter. Kraften fördelas till alla fyra hjul, två av elmotorerna skickar över hästkrafter till bakhjulen och den tredje tar hand om framhjulsdrivningen. Batteriet
Flerfaldige Paris-Dakarvinnaren Hiroshi Masuoka är anlitad att köra bilen som Mitsubishi hoppas ska plocka hem rekordtiden som sattes förra året av en Nissan Leaf.
Förutom Evolution-bilen kommer Mitsubishi dessutom delta med en lite mer beskedlig i-MiEV med 67 hästkrafter som modifierats med en lite mer aerodynamisk stötfångare och bur. Den kommer köras av Beccy Gordon som tidigare vunnit Score International Off-Road Racing Series.
Pikes Peak-tävlingen kommer hållas i Colorado i USA mellan den 3-8 juli. I år är det första året som backen är helt asfalterad. Tidigare år har delar av sträckan varit grusväg men på begäran av boende i området har den nu alltså asfalterats hela vägen till toppen.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se