Ny miljövänlig tävlingsbil från Volvo – C30 Green Racing
Inför årets STCC-säsong valde Volvo att satsa på miljövänlig racing tillsammans med Polestar Racing. Denna satsning går nu vidare in i en ny fas där de båda parterna utvecklar en helt ny bil – Volvo C30 Green Racing.
– Vi tog ett stort steg mot att utveckla motorsporten i Sverige i en mer miljöanpassad riktning när vi inför 2007 års STCC-säsong beslutade att låta våra tävlingsbilar gå på miljöbränslet bioetanol (E85). Det ligger helt i linje med vårt seriösa och kraftfulla miljöengagemang här på vår hemmamarknad, tillägger Thomas Andersson, VD för Volvo Personbilar Sverige.
Med den nya tävlingsbilen satsar Volvo vidare på bioetanol och vad som kallas Green Racing i STCC i ytterligare tre år. Anledningen till den fortsatta satsningen är den positiva uppmärksamhet och de goda resultat årets STCC-säsong innebar med Polestar Racings etanoldrivna Volvo S60.
– Nu är tiden inne för att ta nästa steg inför kommande säsonger i STCC och att svara upp mot det växande internationella intresset för green racing, genom att utveckla en ny och modern grön tävlingsbil på Volvo C30-modellen. Vår C30 är den modell som tydligast visar upp Volvos miljöteknik på marknaden med varianter som Flexifuel och kommande 1,6 D Efficiency med en snittförbrukning på 0,45 liter per mil och CO2-utsläpp under 120 gram per kilometer, säger Derek Crabb, chef för Volvo Cars Powertrain och nyligen utsedd till huvudansvarig för Volvo Personvagnars Motorsport-avdelning.
Att Volvo nu går över från S60 till C30 är ett självklart val. C30 är redan i sin grundkonstruktion mer lämpad för racing genom sina goda köregenskaper. Bilens mindre och smidigare format är också en av anledningarna.
– Utvecklingen av den nya tävlingsbilen kommer att ske i samarbete mellan Volvo Personvagnar och Polestar Racing, som framgångsrikt drivit vårt deltagande i STCC under flera år. Det är dock för tidigt att i dagsläget ge någon detaljerad information om bygget av den nya bilen. Målsättningen är däremot kristallklar - det är en vinnarbil vi ska ta fram, fortsätter Derek Crabb.
Den nya tävlingsbilens fullständiga namn lyder Volvo C30 E85 FIA Super 2000 eller kort och gott Volvo C30 Green Racing. Bilens tekniska specifikationer kan du läsa här nedan.
Kaross
C30-kaross i standardutförande förstärkt med skyddsbur och sidokrockskydd på förarsidan utvecklat i samarbete med Caran.
Aerodynamik
Främre splitter (nedre delen av stötfångaren) och bakre vinge utvecklad av Polestar i Volvos vindtunnel.
Motor
5-cylindrig tvärställd radmotor i helaluminium på 1999 cc med fyrventilsteknik.
På cylinderblock och cylinderhuvud tillåts endast mindre modifieringar medan ventiler, kamaxlar, kolvar, vevstakar och vevaxel har bytts mot racingspecifika komponenter.
Olja
Castrol 5W-30.
Effekt/vridmoment
280+ hk vid 8 750 varv/minut. Ca 230 Nm vid 7300 varv/minut.
Bränsle
E85
Avgassystem
Av rostfritt stål, med katalytisk avgasrening. Specialtillverkat av Ferrita.
Drivlina
6-växlad sekventiell växellåda med rakskurna drev, tillverkad av Hewland. Framhjulsdrift.
Mekanisk differential med momentstyrda ramper och friktionslameller.
SACHS 184mm tvåskivig kolfiberkoppling.
Olja
Castrol TWS 10W-60.
Vikt
Minimivikt 1 134 kg inklusive förare (58-60 kg).
Främre hjulupphängning
Öhlins McPhersonben som utvecklats tillsammans med Polestar. Racingspecifika bärarmar och justerbar krängningshämmare.
Bakre hjulupphängning
Multilinksystem med spiralfjädrar och Öhlinsdämpare. Racingspecifika bärarmar och justerbar krängningshämmare.
Frambromsar
Performance Friction 4-kolvsok med radiellt och axiellt ventilerade skivor 332x32 mm.
Bakbromsar
Alcon 2-kolvsok med axiellt ventilerade skivor 290x10 mm.
Styrning
Servoassisterad kuggstångsstyrning.
Fälgar
17x10,0 tums BBS-fälgar
Däck
Michelin 17", slicks (omönstrade), eller regndäck
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se