Ny svensk racingserie
STCC får konkurrens. Klasserna Swedish GT Series, Trofeo Abarth 500 och Ginetta Challenge kommer att utgöra basen i ett nytt racingpaket – med start 2011. Under de flesta helgerna är också motorcykelklassen ”Battle of The Twins” en del av programmet.
Bakom denna nya satsning står Peter ”Poker” Wallenberg, som under flera år drivit team i Porsche Carrera Cup, förre Le Mans-segraren Stanley Dickens samt Leif Lindström, som är initiativtagaren till både Ginetta- och GT-serien i Sverige.
Swedish GT Series har i år kört tre tävlingar för att testa konceptet och intresset bland förare och team. Utfallet har varit positivt och nu satsar det nya bolaget MMM AB med projektnamnet Swedish Racing League full ut på att etablera GT-racing i Sverige.
För att få mångfald på bilar och stora startfält erbjuder man tre klasser – GTA, GTB och GTC – med separat prisbedömning för varje klass. Det blir en tävling per helg och den omfattar 60 minuter med obligatoriska depåstopp och förarbyten. 90 minuters fri träning föregår varje lopp och efter den körs ett ”superkval” – där det ovanligt nog kommer att delas ut poäng!
GTA-klassen är öppen för FIA GT3-bilar medan GTB anpassats för att passa Cup-/Challenge-bilar från till exempel Porsche och Ferrari. I den minsta divisionen klassar GT4 in liksom bilar från olika märkesserier, exempelvis Ginetta G50 Cup, Ferrari 360 Challenge samt Chevron GR8.
Ginetta G20 Cup får – efter fyra framgångsrika säsonger – nu en fast plattform för sin tävlingsserie. Nyheten är att G20-modellen får sällskap av nya G40 där de kommer att tävla tillsammans men fortfarande med en egen prisbedömning för G20. Allt talar för att Ginetta-klassen kommer att växa då ett antal bilar bytt ägare de senaste dagarna samtidigt som flera är intresserade av att köra G40. Reservdelar och däckservice finns på plats under alla tävlingshelger.
Nykomlingen på svenska banor heter Trofeo Abarth 500 Selenia och blir en skandinavisk upplaga av de Abarth-serier som redan etablerats i Italien, England och övriga Europa. Alla bilar byggs färdiga hos Abarth i Torino med plomberade motorer, växellådor och så vidare för maximal sportslig rättvisa. Motorn på 1,4 liter kommer från Fiat, är överladdad och ger 190 hästkrafter. Växellådan har sex lägen och hela bilen väger 970 kilo.
Förutom den totala klassificeringen blir det en resultatlista för ”Lady Cup” och en för de som passerat 50 år. Andra viktiga ingredienser är gemensamt tält för alla bilar, catering med italiensk inriktning samt däckservice och reservdelar på plats.
Förutom de tre bilklasserna gästas Swedish Racing League av den växande mc-klassen ”Battle of The Twins” vid de flesta tillfällen. En serie endast öppen för tvåcylindriga maskiner med Ducati, Aprilia och KTM på startlinjen.
En komplett tävlingskalender ska vara klar inom kort och omfatta fem tävlingar för Swedish GT Series, sex för Ginetta Challenge och sju för Trofeo Abarth. Aktuella banor är Mantorp Park, Anderstorp Raceway, Ring Knutstorp och sannolikt även Falkenberg.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se