Nytt format för STCC
När nu STCC och SBF kommit överens går det undan. I dag presenterades att STCC får ett nytt tävlingsformat under 2013. Även kvalet får ny utformning.
Fyra av de åtta tävlingar som ingår i årets kalender kommer att bjuda på två 20-minuters sprintlopp. I de fyra övriga tävlingarna prövas teamens och förarnas uthållighet i ett 30-minuters heat.
Det nya kvalsystemet är inte helt olikt Formel 1 eller DTM. Det blir tre kvalsessioner, Q1, Q2 och Q3. Den första kvalsessionen är 15 minuter lång och avgör också startordningen i det andra heatet där ett sådant körs. Den andra kvalsessionen är 10 minuter lång och avgörs mellan de 8 till 12 snabbaste bilarna i det första kvalheatet. Den sista kvalsessionen, som avgör startpositionerna för de fem snabbaste förarna från Q2, varar i 6 minuter.
De tävlingar där det blir två heat körs på de traditionella banorna, Ring Knutstorp, Falkenberg, Karlskoga och Mantorp.
Arenatävlingarna på Solvalla, i Göteborg, Östersund och Tierp bjuder på ett längre heat i stället för två.
Poängberäkningen i årets STCC är densamma som i fjol med förändringen att poäng för kvalplacering införs.
Poängskala per heat: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1. Under de helger det körs två heat utdelas full poäng i båda.
Poängskala för kval: 3, 2, 1
Kalender
• 3-4 maj Ring Knutstorp**
• 7-8 juni Solvalla, Stockholm*
• 28-29 juni Göteborg City Race*
• 12-13 juli Västkustloppet, Falkenberg**
• 9-10 augusti STCC Airport Race Östersund*
• 23-24 augusti Kanonloppet, Karlskoga**
• 6-7 september Tierp Arena*
• 20-21 september Mantorp Park**
* Ett heat ** Två heat
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se