Nytt racingmästerskap i Danmark skapar kontrovers
Ett nytt mästerskap vid namn Supertourisme Turbo har tillkännagett planer att starta till 2015. Bilarna är, likt STCC, av rörramstyp med glasfiberkaross och har en 300-hästars Renault-motor med bakhjulsdrift samt en vikt på cirka 845 kilo.
Prispengar på 270 000 kronor utlovas och tävlingshelgerna ska innehålla tre tävlingar samt ett warm up-pass där passagerare (!) tillåts.
Kim Rødkjær är den första föraren som köpt en bil, med BMW-kaross, och är dessutom en av de drivande bakom det nya mästerskapet.
– När jag introducerades för Supertourisme-klassen hade jag ingen tvekan om att det kan bli hur stort som helst, precis som det redan är i Frankrike, säger Rødkjær till Racemag.dk.
Det nya mästerskapet hamnar i direkt konkurrens med det redan existerande DTC-mästerskapet i Danmark som också kör med rörramsbilar med V8-motorer och karosser från Chevrolet, Dodge och Ford, precis som svenska V8 Thundercars.
– Vi lever i ett fritt land och folk som har önskan att starta något nytt ska välkomnas, men inte när dansk racing redan har svårt att få tävlanden i etablerade klasser, säger Peter Elgaard, chef för DTC.
DTC har 19 tävlande bilar för närvarande med namn som tidigare F1-föraren Jan Magnussen och DTC-organisationen passar på att ge svenska STCC en känga i diskussionen kring det nya Supertourisme-mästerskapet.
– Vi har varnat DASU (danska motorsportorganisationen) flera gånger för att få svenska förhållanden i vår sport. Om du tvekar, titta bara på antal deltagande förare i STCC jämfört med när de hade två mästerskap i Sverige som tävlade mot varandra (TTA och STCC). Ingen har nytta av nya racingklasser i Danmark, säger Elgaard.
Supertourisme-organisationen hävdar att de har fyra bilar sålda hittills och att tolv bilar måste vara anmälda för att de ska få tillstånd att tävla, något Rødkjær menar att de kommer att lyckas med innan nyår.
– Vi har valt att ge köpa tillbaka-garanti till våra kunder ifall mästerskapet inte skulle startas 2015. Mästerskapet är mycket populärt i Frankrike just nu, de har 98 bilar anmälda i två klasser, så tillverkaren (Mitjet Motorsport) har sagt att de kan ta tillbaka bilarna om vi inte behöver dem, säger Rødkjær.
Supertourisme-reglementet skapades inför årets säsong i Frankrike där mästerskapet har ett starkt startfält med förare och team som tävlar i bilar med karosser från BMW, Audi, Citroën, med flera. Niofaldiga WRC-mästaren Sébastien Loeb deltog bland andra i en tävling tidigare i år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se