Parodi i WTCC på Pau
WTCC i Pau, Frankrike, blev en parodi på racing. Seat-bilarna hade fått så lågt laddtryck på turbon att de var statister, nio förare bestraffades efter kvalet och säkerhetsbilen orsakade en krasch. Chevrolet vann dubbbelt, Rickard Rydell blev poänglös.
Rickard Rydell kom till Pau som VM-trea men lämnade den sydfranska staden som femma efter en tung helg. Med kort varsel hade Seats dieselmotorer fått sänkt turbotryck inför tävlingen, något som gjorde bilarna allt annat än konkurrenskraftiga.
Turbulensen i mästerskapet fortsatte med överskridna varvtalsbegränsningar för nio bilar i kvalet samt en kaotisk inledning på det andra loppet, där ledaren Franz Engstler krockade med säkerhetsbilen som körde ut strax före honom i en skymd kurva.
Rydells facit blev en fjortondeplats och ett brutet lopp sedan han blivit påkörd i det andra heatet.
– I dag körde vi så fort det gick men det räckte inte särskilt långt. Med de förutsättningar vi har nu är vi en sekund långsammare per varv än BMW och Chevrolet, och då blir det inga poäng av egen kraft, sa Rickard Rydell.
Precis som i Marrakech för två veckor sedan segrade Chevrolet i båda loppen, den här gången genom Rob Huff och Alain Menu. Yvan Muller leder fortfarande förarmästerskapet där Augusto Farfus är ny tvåa efter två andraplatser i Pau.
Resultat WTCC Pau, Frankrike, 17 maj 2009:
Tävling 1
1) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Cruze, 19 varv
2) Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, + 0,261 sekunder
3) Jörg Müller, Tyskland, BMW 320si, + 0,892
4) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, + 1,105
5) Sergio Hernandez, Spanien, BMW 320si, + 1,943
6) Felix Porteiro, Spanien, BMW 320si, + 9,241
7) Franz Engstler, Tyskland, BMW 320si, + 9,544
8) Alain Menu, Schweiz, Chevrolet Cruze, + 9,550
--
14) Rickard Rydell, Sverige, Seat Leon TDI, + 33,322
Tävling 2
1) Alain Menu, Schweiz, Chevrolet Cruze, 18 varv
2) Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, + 0,351 sekunder
3) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet Cruze, + 3,066
4) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, + 3,325
5) Alex Zanardi, Italien, BMW 320si, + 16,153
6) Gabriele Tarquini, Italien, Seat Leon TDI, + 17,728
7) Yvan Muller, Spanien, Seat Leon TDI, + 19,686
8) Eric Cayrolle, Frankrike, Seat Leon, + 22,425
--
Rickard Rydell, Sverige, Seat Leon TDI, brutit
Förarmästerskapet efter 8 av 24 tävlingar
1) Yvan Muller, Frankrike, Seat, 45 poäng
2) Augusto Farfus, Brasilien, BMW, 39
3) Gabriele Tarquini, Italien, Seat, 34
4) Rob Huff, Storbritannien, Chevrolet, 32
5) Rickard Rydell, Sverige, Seat, 30
6) Jordi Gené, Spanien, Seat, 24
7) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW, 26
8) Jörg Müller, Tyskland, BMW, 20
Märkesmästerskapet efter 8 av 24 tävlingar
1) Seat, 107 poäng
2) BMW, 91
3) Chevrolet, 82
4) Lada 29
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se