Peugeot 208 R5 – nya stålmusen
Peugeots nya vapen i rallyvärlden 208 R5 tar över stafettpinnen efter Peugeot 207 Super 2000 och är både lättare och starkare än föregångaren.
Som vi kunde skriva om redan förra veckan kommer Peugeot med ett nytt rallymonster i och med Peugeot 208 R5. Då var allt vi fick se en mörklagd skiss, medan Peugeot nu lanserat hela bilen. Som man hade kunnat hoppas har Peugeot lyckats med att skapa ännu en snygg rallybil. Fälgarna är sportigt vita, med Peugeots klassiska rallyfärger och en väl tilltagen vinge på bakluckan.
Peugeots downsizing fortsätter även i rallysvängen vilket betyder att den gamla spisen på 2,0 liter kastats ut till fördel för en turbofyra på 1,6 liter. Motorn känns igen från bland annat Peugeot RCZ och kommer troligtvis hamna i en RC-version av 208. I rallybilen landar effekten på 280 hästkrafter och 400 newtonmeter. Kraften skickas ner till alla fyra hjul genom en femväxlad sekventiell låda och motorn varvar upp till 7 500 varv i minuten.
Bilen ställs om beroende på asfaltskörning vilket även påverkar storleken på bromsarna. Till gruskörning mäter bromsarna 300 mm fram och bak och till asfaltskörning växer bromsskivorna 355 mm. Asfaltsdäckens dimensioner är 225/40/18 medan däcken för grusvägar är 215/65/15. Peugeot 208 R5 längd stannar vid 3 962 mm, bredden vid 1 820 mm med en hjulbas på 2 560 mm. Vikten är på reglementsenliga 1 200 kilo.
– Vi siktar på bättre prestanda än S2000, säger projektledaren Bertrand Vallat i ett pressmeddelande.
Bilen kommer delta i rallyn i ERC, IRC och i nationella tävlingar, där föregångaren 207 Super 2000 var framgångsrik. Totalt erövrade bilen sex IRC-titlar och en rad pokalplatser vid rallyn i San Remo, Tour de Corse och Monte Carlo.
FIA har satt priset till 180 000 euro, motsvarande 1,5 miljoner kronor. För förare med mindre budgetar finns även 208 R2 för 57 500 euro, drygt 485 000 kronor.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se