Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Flavien Duhamel

Peugeot 308 Cup med låg vikt och 308 hk

Nya Peugeot 308 GTi har förvandlats till banbil. Drygt ett ton väger bilen som har ett kaxigt bodykit och 308 hästkrafter till sitt förfogande.

För två månader sedan, lite drygt, presenterade Peugeot GTi-versionen av senaste generationens 308. Med tufft utseende och en turbomatad 1,6-litersmaskin på antingen 250 hästkrafter eller 270 hästkrafter ska den locka bilförare som är lagda åt det snabbare hållet.
Men det finns förare som vill ha ännu mer och då framför allt att effekt och fart utan begränsningar. Vi syftar så klart på racerförarna som håller till på avlyst asfalt. Dessa förare har numera också ett alternativ om det är just Peugeot 308 som lockar.

Nya Peugeot 308 Cup är baserad på vanliga 308 GTi (som egentligen heter 308 GTi by PEUGEOT SPORT), men har försetts med ett rejält bodykit som gör 308:an betydligt bredare. 191 centimeter mäter den från framskärm till framskärm, och som vi ser har hjulen hängt med på den utvidgande resan. 308 Cup lär med andra ord ligga bra på banan.
På längden mäter banversionen av 308 GTi 428,8 centimeter, men då är den stora WTCC-specade vingen inte inkluderad.

Peugeot 308 Cup behöver inte skämmas för sig när den ställer sig på vågen. Mellan 1 000 och 1 050 kilo väger den inte på beroende på utförande.

Inte heller när 308 Cup visar vad som finns under huven behöver den skämmas. Peugeots motorsportavdelning har skrämt upp den turbomatade 1,6-litersmotorn till minst 308 hästkrafter. Det lär sätta bra fart på 18 tum höga och 10 tum breda hjulen. Standard-GTi:n i 270-hästarsutförande lär nästan stå stilla i jämförelse när det kommer till accelerationen. Som bekant fixar den 0-100 km/h på 6,0 sekunder.

Premiärvisningen av Peugeot 308 Cup äger rum på Frankfurtsalongen i september. Första uppvisningen på bana blir på Paul Ricard i Frankrike den 24-25 oktober.