Peugeot ger sig inte – uppdaterar Dakar-bilen 2008 DKR

Det gick inte som tänkt för Peugeot i årets Dakarrally. Trots att de i sin comeback var långt ifrån toppen gör de nästa år ett nytt försök och det med en uppdaterad version av årets bil.

Förra sommaren annonserade Peugeot sin comeback i Dakarrallyt efter 25 års frånvaro. Tuffa, dieseldrivna och bakhjulsdrivna (!) 2008 DKR presenterades halvåret innan det var dags för världens tuffaste ökentävling på hjul. När startskottet väl brann av gick det inte riktigt som tänkt för Peugeot-teamet trots erfarna förare i Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz och Cyril Despres. Peterhansel slutade retligt nog precis utanför topp tio med en elfteplats, Depres slutade på en föga smickrande 34:e plats och tidigare WRC-mästaren (1990 och 1992) Sainz bröt tävlingen på grund av en krasch. Sainz var för övrigt snabbast i Peugeot-gänget och matchade de bästa bilarna, innan mekaniska problem och kraschen tog över.

Men skam den som ger sig. Peugeot gör det nämligen inte. De har beslutat sig för att köra 2016 års upplaga av Dakarrallyt som startar den 3 januari nästa år med start i Buenos Aires i Argentina och målgång i Rosario i samma land den 16 januari. Däremellan ska hundratals mil genom oländig terräng i Argentina och Bolivia bemästras.

Till nästa års Dakarrally har Peugeot uppdaterat sitt ökenlejon 2008 DKR. Man har genomfört en rad olika förändringar för att den ska klara offroad-körningen bättre än under förra rallyt. Bilen är numera 20 centimeter längre och bredare, samtidigt som den är lägre. Överhängen fram och bak har blivit kortare för att attacker mot exempelvis sanddynor ska gå smidigare utan risk för att fastna.

Aerodynamiken har fransmännen också jobbat med, bland annat har marktrycket över fram- och bakaxeln ökat. Viktbalansen i konstruktionen har förbättrats och bilens fjädring har gjorts om. Fälgarna är numera av magnesium och Michelin-däcken är nya och lättare än de tidigare doningarna.

Den tre liter stora V6-dieselmotorn levererar numera 350 hästkrafter och 800 newtonmeter, en effektökning på tio hästkrafter. Maskinens körbarhet ska vara förbättrad för att även klara av de tuffaste delsträckorna.