Formel 1 2023: Full fart framåt med få förändringar
Efter förra årets dramatiska ändringar blir 2023 om inte ett mellanår så i alla fall ett förfiningens år för Formel 1. Bilarna ska sluta hoppa samtidigt som åtstramningar märks för både testning, budget och vad förare får säga.
Inför förra säsongen gjordes de kanske största regeländringar för bilarna i Formel 1 någonsin. De aerodynamiska egenskaper ändrades med uppgift att minimera ”smutsig luft” som hindrar förarna från att ligga nära varandra under tävlingarna. Vingarnas betydelse skalades ner och i stället fick bilarna kanaler undertill för att skapa sugeffekt.
Statistik från däckleverantören Pirelli visar att den nya bildesignen verkar ha gett resultat. Under 2022 gjordes det 30 procent fler omkörningar än under föregående säsong – 785 mot 599.
Till 2023 års säsong är ändringarna få, den största rör just sugeffekten som fick vissa bilar att studsa – så kallad ”porpoising”. I ett steg att hämma studsandet har årets bilar fått golvets kanter höjda med 15 millimeter, styvare diffusor med större öppning och adderande av en ny sensor för att kontrollera företeelsen.
Som ett resultat av Alfa Romeo-föraren Zhou Guanyus krasch under Storbritanniens Grand Prix förra säsongen har även reglerna rörande störbågens utformning ändrats. Den ska nu vara rund upptill för att inte gräva ner sig i marken om bilen välter. Även testmomenten av störtbågar ändras.
Visuellt kommer du också se att backspeglarna vuxit med fem centimeter för den reflekterande ytan – från förra årets 15 till 20 centimeter.
Bilarnas maximala vikt (utan bränsle) ändras från 798 till 796 kilo. Två kilo att kapa för ingenjörerna med andra ord men det är tveksamt om det kommer kunna ses med blotta ögat.
Reglerna vid växellådsbyten har lättats upp ett snäpp och tillåter nu justeringar konstruktionsmässigt men får inte ge några fördelar för dess prestanda. Större frihet ges också för att köra med nerkylt bränsle, dock aldrig lägre än tio grader lägre än lufttemperaturen och som lägst tio grader.
Tävlingskalendern 2023
05 mars Bahrain
19 mars Saudi Arabien
02 april Australien
30 april Azerbajdzjan*
07 maj USA (Miami)
21 maj San Marino
28 maj Monaco
04 juni Spanien
18 juni Kanada
02 juli Österrike*
09 juli Storbritannien
23 juli Ungern
30 juli Belgien*
27 augusti Nederländerna
03 september Italien
17 september Singapore
24 september Japan
08 oktober Qatar*
22 oktober USA (Austin)*
29 oktober Mexiko
05 november Brasilien*
18 november USA (Las Vegas)
26 november Abu Dhabi
* Även med sprintlopp
Övriga regeländringar rör inte bilarna i sig. Antalet sprintlopp dubbleras, från tre till sex, och ersättningen vid skador vid dessa fördubblats till 300 000 dollar (närmare 3,2 miljoner kronor) per stall och sprinthelg.
Kvalificeringens tre sessioner kommer att köras med tre förvalda däcktyper: hårda, medium respektive mjuka för Q1, Q2 och Q3, om det råder torrt väglag vill säga. Max antal tillåtna torrdäcksuppsättningar sänks från 13 till 11 per bil.
Tester med att låta förarna använda DRS (fälla vinkeln på bakvingen för att få mer fart) vid tidigare skeden efter start- och säkerhetsbilsituationer ska göras under året. Beroende på resultatet kan nya regler kring detta komma nästa säsong.
Tydligare regler har satts upp vid bestraffningar för att tydliggöra startordningen till loppen. Detta som effekt av röriga Italiens Grand Prix förra året med nio bestraffningar.
Antal testdagar inför säsongen halveras – från sex till tre dagar. Dessa kördes i Bahrain veckan innan första loppet går av stapeln – på samma bana.
Ett budgettak på 135 miljoner dollar (strax över 1,4 miljarder svenska kronor) införs. Antalet arbetstimmar i depån kommer att kapas under de närmaste åren, de första stegen tas under årets säsong.
Nytt är även att en ansökan måste göras om förare eller stall vill göra politiska, religiösa eller personliga uttalanden eller ställningstaganden. Detta ska, enligt FIA:s (det internationella motorsportförbundet) president Mohammed Ben Sulayem, förhindra att organisationen används som plattform för privata agendor.
Red Bull Racing
Bas: Storbritannien
Bil: RB19
Motor: Honda RBPT
Segrar: 92
VM-titlar: 5
Placering 2022: 1
1. Max Verstappen
Födelseår: 1997
Säsonger: 8
Placering 2022: 1
Starter: 163
Segrar: 35
Kommentar: Vunnit de två senaste säsongerna men väntar sig tuffare motstånd i år. Kanske främst från Mercedes.
11. Sergio Perez
Födelseår: 1990
Säsonger: 12
Placering 2022: 3
Starter: 236
Segrar: 4
Kommentar: Tredje säsongen med stallet. Utmanade Verstappen i början av säsongen men tappade under året. Nya tag 2023.
Scuderia Ferrari
Bas: Italien
Bil: SF-23
Motor: Ferrari
Segrar: 243
VM-titlar: 16
Placering 2022: 2
16. Charles Leclerc
Födelseår: 1997
Säsonger: 5
Placering 2022: 2
Starter: 103
Segrar: 5
Kommentar: Började förra året starkt och lyckades placera sig mellan Red Bull-förarna i sammandraget. Något han inte är nöjd med.
55. Carlos Sainz
Födelseår: 1994
Säsonger: 8
Placering 2022: 5
Starter: 163
Segrar: 1
Kommentar: Första segern kom förra året under Storbritanniens GP. Bröt hela sex lopp. Kör nu tredje säsongen för det italienska stallet.
Mercedes-AMG Formula One Team
Bas: Storbritannien
Bil: W14
Motor: Mercedes
Segrar: 116
VM-titlar: 8
Placering 2022: 3
44. Lewis Hamilton
Födelseår: 1985
Säsonger: 16
Placering 2022: 6
Starter: 310
Segrar: 103
Kommentar: Den sjufaldige världsmästaren blev slagen av sin nya kollega 2022. Tappat de två senaste titlarna men vill fortsätta tävla.
63. George Russell
Födelseår: 1998
Säsonger: 4
Placering 2022: 4
Starter: 82
Segrar: 1
Kommentar: Ny till stallet förra året då det tappade sin tidigare dominans. Ordnade stallets enda seger under 2022 – i Brasilien.
Alpine F1 Team
Bas: Storbritannien
Bil: A523
Motor: Renault
Segrar: 21
VM-titlar: 2
Placering 2022: 4
31. Esteban Ocon
Födelseår: 1996
Säsonger: 6
Placering 2022: 8
Starter: 111
Segrar: 1
Kommentar: Karriär som har gått sicksack men har nu hittat sitt hem hos Alpine. Jämn poängskörd förra året och slog kollegan Alonso.
14. Pierre Gasly
Födelseår: 1996
Säsonger: 6
Placering 2022: 14
Starter: 108
Segrar: 1
Kommentar: Växlade stall då Alonsos efterträdare Piastri gick till McLaren. Bitter fiende med Ocon förr men nu ska de ha grävt ner stridsyxan.
McLaren Formula 1 Team
Bas: Storbritannien
Bil: MCL60
Motor: Mercedes
Segrar: 183
VM-titlar: 8
Placering 2022: 5
4. Lando Norris
Födelseår: 1999
Säsonger: 4
Placering 2022: 7
Starter: 82
Bästa placering: 2
Kommentar: Körde skjortan av den tidigare kollegan Daniel Ricciardo. Har kontrakt med McLaren till 2025. Stallet behöver ett lyft.
3. Oscar Piastri
Födelseår: 2001
Säsonger: 0
Placering 2022: –
Starter: 0
Bästa placering: –
Kommentar: Debutanten gjorde ett överraskande skifte från Alpine. Vunnit Formel Renault, F3 och F2. Reservförare förra året hos Alpine.
Alfa Romeo F1 Team
Bas: Schweiz
Bil: C43
Motor: Ferrari
Segrar: 1
VM-titlar: 0
Placering 2022: 6
77. Valtteri Bottas
Födelseår: 1989
Säsonger: 10
Placering 2022: 10
Starter: 200
Segrar: 10
Kommentar: Andra säsongen hos stallet och körde samman 49 av 55 poäng. Vill se ett långtidskontrakt bli av under början av säsongen.
24. Guanyu Zhou
Födelseår: 1999
Säsonger: 1
Placering 2022: 18
Starter: 22
Bästa placering: 8
Kommentar: Få poäng men prisad efter sin debutsäsong i Formel 1. Kanadas GP blev bästa lopp, slutade på åttonde plats.
Aston Martin F1 Team
Bas: Storbritannien
Bil: AMR23
Motor: Mercedes
Segrar: 1
VM-titlar: 0
Placering 2022: 7
18. Lance Stroll
Födelseår: 1998
Säsonger: 6
Placering 2022: 15
Starter: 122
Bästa placering: 3
Kommentar: Hade svårt att matcha stallkompisen Vettel, nu ställs nu mot en annan gammal världsmästare. Åtta bästa resultat 2022.
14. Fernando Alonso
Födelseår: 1981
Säsonger: 20
Placering 2022: 9
Starter: 358
Segrar: 32
Kommentar: Veteranen ersätter en annan veteran (Sebastian Vettel som lagt av) då Alpine bara ville skriva ettårskontakt.
Haas F1 Team
Bas: USA
Bil: VF-23
Motor: Ferrari
Segrar: 0
VM-titlar: 0
Placering 2022: 8
20. Kevin Magnussen
Födelseår: 1992
Säsonger: 8
Placering 2022: 13
Starter: 142
Bästa placering: 2
Kommentar: Dansken tog Nikita Mazepins plats efter Rysslands invasion av Ukraina. Får fortsatt förtroende i år.
27. Nico Hulkenberg
Födelseår: 1987
Säsonger: 13
Placering 2022: 22
Starter: 184
Bästa placering: 4
Kommentar: En veteran tar Mick Schumachers plats och kör sin första fulla säsong sedan 2019. Fem inhopp sedan dess.
Scuderia AlphaTauri
Bas: Italien
Bil: AT04
Motor: Honda RBPT
Segrar: 2
VM-titlar: 0
Placering 2022: 9
21. Nyck de Vries
Födelseår: 1995
Säsonger: 1
Placering 2022: 21
Starter: 1
Bästa placering: 9
Kommentar: Mästare i F2 och Formel E. Hoppade in hos Williams under Italiens GP och slutade på en niondeplats. Sen debut i F1.
22. Yuki Tsunoda
Födelseår: 2000
Säsonger: 2
Placering 2022: 17
Starter: 44
Bästa placering: 4
Kommentar: Inte övertygat helt men får fortsatt förtroende. Med en nykomling som stallkompis är det dags att prestera.
Williams Racing
Bas: Storbritannien
Bil: FW45
Motor: Mercedes
Segrar: 114
VM-titlar: 9
Placering 2022: 10
23. Alexander Albon
Födelseår: 1996
Säsonger: 3
Placering 2022: 19
Starter: 59
Bästa placering: 3
Kommentar: Halkade ur sin sits hos Red Bull men har nu ett långtidskontrakt med Williams och är nöjd med det. Blekt med resultat dock.
2. Logan Sargeant
Födelseår: 2001
Säsonger: 0
Placering 2022: –
Starter: 0
Bästa placering: –
Kommentar: Första föraren från USA sedan 2015. Fyra i Formel 2 och testade Williams F1-bil förra året. Får tre (!) hemmalopp i år.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se