Polestar kör WTCC 2011
Nu har Volvo gett Polestar klartecken att delta i WTCC säsongen 2011. Det blir Robert Dahlgren som kör bilen, en Volvo C30 DRIVe Polestar Racing.
Volvo Motorsports officiella partner sedan 1996, Polestar Racing, har precis fått grönt ljus av Volvo att köra med en bil i nästa säsongs WTCC-mästerskap. Polestars förare Robert Dahlgren är den som ska ratta bilen, och det under säsongens alla tävlingslopp.
Dock är det inte resultatet som kommer att räknas i första hand, utan deltagandet är i stället främst till för att utvärdera bilen, en Volvo C30 DRIVe, och mästerskapet som sedan ska ligga till grund för ett eventuellt officiellt Volvo-deltagande i WTCC med start säsongen 2012.
– Vi är mycket glada och stolta över detta förtroende. Detta kommer att bli en jättestor utmaning för oss men vi har förberett oss för detta under flera år. Vår organisation är på plats och vi har redan börjat med förberedelserna, säger Christian Dahl, VD for Polestar Racing.
Från och med 2011 är det alltså comeback för Volvo på internationell motorsportnivå, i alla till viss del. Från och med 2012 kan den internationella satsningen vara ett faktum fullt ut. Volvo gjorde sig ett stort namn inom internationell motorsport redan på 1980-talet med 240 i ETCC vilket följdes upp av succéfyllda år i BTCC med 850 och S40. Därefter har det varit satsning på det svenska standardvagnsmästerskapet med S40, S60 och C30.
– Volvo har en solid tradition i att tävla med standardvagnar och vi ser nu en stor potential att konvertera vår tradition till ett globalt kommersiellt verktyg från 2012 genom WTCC. Det är viktigt att WTCC-seriens tekniska och kommersiella aspekter är i linje och stöttar våra ambitioner. Detta är vad Polestar är ute att bekräfta för oss under 2011, säger Magnus Jonsson, Volvo Personvagnars chef för produktutveckling och ordförande Volvos motorsportstyrelse.
Att Volvo och Polestar kör WTCC 2011 innebär inte att de lämnar STCC. Däremot kommer Polestar att få bygga två olika motorer. I WTCC blir det nytt motorreglemente till nästa år, 1,6 liter och turbo. Beräknad effekt 330-350 hästkrafter.
Den motorn är inte tillåten i STCC så där fortsätter Polestar med en tvåliters sugmotor och etanol i tanken.
Vilka som ska köra i STCC är inte klart, men Robert Dahlgren fokuserar enbart på WTCC.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se